Proč zadávat osobní údaje do letenky?

Ve skutečnosti se nezadávají do letenky, to je pouze slangový výraz, ale zadávají se do rezervace k předmětné letence, kde následně s nimi pracuje letecká společnost. A má k tomu hned několik dobrých důvodů. Především jde o rychlý kontakt na cestujícího, kde letecká společnost oznamuje prostřednictvím emailu anebo telefonního čísla důležitou zprávu pro cestujícího. Může jít o změnu letu, zrušení letu nebo zpoždění. Zprávy bývají krátké a převážně v angličtině. Krom jiného se  taky oznamuje změna konfigurace letadla, změna místa odletu v rámci letiště, gatu neboli nástupiště či brány k letadlu. Všichni primární prodejci letenek z řad cestovních specializovaných agentur, kteří splňují podmínky k prodeji letenek, to poznáte, že mají akreditaci IATA, tyto údaje nevyžadují jen tak, ale měli by je vkládat do rezervačních systémů k vystaveným letenkám. K tomu je zavazuje ve své rezoluci 830d IATA, která tento požadavek vydala k 1.6.2019. Pokud cestující s tímto nesouhlasí, bere na sebe důsledky, které z toho mohou plynout, jako je zmeškání letu, přeložení letu apod. Někteří prodejci vkládají svoje údaje a pak je přepouští na klienta. Avšak toto řešení není zcela komfortní a vyžaduje nonstop nasazení celých 24 hodin denně.

A kdo je vlastně následně odpovědný za předání údajů? Především letecká společnost, agentura pouze předává a zpravidla údaje neuchovává, kdežto letecká společnost s nimi dále pracuje. Nezřídka se stane, že se klientovi objeví nějaká reklama od letecké společnosti, aniž by s ní souhlasil a až následně se zpravidla odhlásí, tedy pokud tu šanci má.

Takže základní údaje pro cestu je rozumné předat, na druhou stranu je třeba si ohlídat, aby nebyly zbytečně zneužívány.