CESTOVNÍ INFORMACE
Pravidla pro zavazadla u nízkonákladových společností: EasyJet
V každé letence, kterou si u společnosti EasyJet zakoupíte, máte automaticky nárok na přepravu malého příručního zavazadla. Může se jednat o batoh, tašku na laptop nebo kabelku. Rozměry musí být maximálně 45 x 36 x 20 cm, aby se vešlo pod sedadlo před Vámi.
Za příplatek je možné vzít si palubu větší kabinové zavazadlo. To může vážit až 15 kg. Rozměry ale musí být maximálně 56 x 45 x 25 cm, aby se vešlo do přihrádky nad hlavou.
Pokud dáváte přednost odbavení svých zavazadel, máte možnost zakoupit si přepravu kufru v zavazadlovém prostoru a vybrat si můžete ze tří variant – do 15 kg, 23 kg nebo 26 kg.
Zavazadla si můžete zvolit přímo při nákupu letenky, ale lze je přidat i dodatečně k již zakoupené letence přes správu rezervace.
Dokoupení zavazadel na letišti je zpravidla nejdražší varianta.
Pozor na powerbanky na palubě letadla
Cestující si musí dát pozor na to, kam a jakou powerbanku si vezmou. Některé letecké společnosti zakazují jejich používání na palubě letadla (např. Singapore Airlines). Některé je zakázaly úplně (např. China Airlines nebo korejská Air Busan) a další povolí jen takové, které splňují určitý limit, kterým je kapacita a to do 100 Wh. Takovou leteckou společností je třeba Smartwings. Za připomenutí jistě stojí, že powerbanka nesmí být v zavazadle na odbavení. Vždy ji musí mít cestující ve svém příručním zavazadle.
A kolik vlastně je těch 100 watthodin (Wh) kapacity powerbanky? Je to číslo, kterým se udává schopnost uchování lektrické energie v powerbance. V běžné praxi se 100 watthodin dá přirovnat powerbance při běžném napětí 3,7 V přibližně 27 027 mAh. A to je zase číslo, které se zpravidla udává na powerbankách. Tak milí cestující, pozor na velikost a vždy jen do příručního zavazadla.
Kdyby to měla být powerbanka větší, je třeba ji předem hlásit a je pravděpodobné, že ne každá airlines jí bude akceptovat na palubě.
Jaká zavazadla na palubu u nízkonákladových společností – low-cost airlines; tentokrát Wizz Air
V každé letence, kterou si u společnosti Wizz Air zakoupíte, máte automaticky zahrnutou přepravu příručního zavazadla. Maximální rozměry jsou 40 x 30 x 20 cm a váha nesmí překročit 10 kg. Příruční zavazadlo se musí vejít pod sedadlo před Vámi. Může to být malý batoh, kabelka nebo taška na notebook.
Za příplatek je možné vzít na palubu i větší kabinové zavazadlo. Maximální rozměry jsou 55 x 40 x 23 cm a váha může být do 10 kg. Kabinové zavazadlo se ukládá do přihrádky nad hlavou.
V případě, že si chcete nechat zavazadlo odbavit máte na výběr dokonce ze čtyř variant. Lze si přikoupit odbavené zavazadlo do 10 kg, 20 kg, 26 kg nebo do 32 kg.
Zavazadla si můžete zvolit přímo při nákupu letenky, ale lze je přidat i dodatečně k již zakoupené letence přes správu rezervace.
Zavazadla u nízkonákladových společností – low-cost airlines; tentokrát Ryanair
Pokud plánujete cestu s lowcostem, je třeba si dobře ohlídat limity pro zavazadla, jelikož se pravidla velmi přísně dodržují.
V každé letence, kterou si u společnosti Ryanair zakoupíte, máte automaticky nárok na přepravu malého příručního zavazadla. Může se jednat o batůžek, tašku na laptop nebo kabelku. Rozměry musí být maximálně 40 x 20 x 25 cm, aby se vešlo pod sedadlo před Vámi.
Pokud si na palubu chcete vzít větší zavazadlo, máte možnost zakoupit si velké kabinové zavazadlo. To se ukládá do přihrádky nad hlavou. Maximální rozměry jsou 55 x 40 x 20 cm a omezená je i váha – do 10 kg.
V případě, že si zavazadlo chcete nechat odbavit, máte na výběr dvě varianty. Menší odbavené zavazadlo do 10 kg s rozměry 55 x 40 x 20 cm nebo velké odbavené zavazadlo do 20 kg s rozměry 80 x120 x 120 cm.
Zavazadla si můžete zvolit přímo při nákupu letenky, což je levnější, ale lze je přidat i dodatečně k již zakoupené letence. Zpravidla nejdražší varianta je dokoupit si zavazadlo až na letišti.
Rozměry zavazadel se na letištích kontrolují tak, že se zavazadlo musí vejít do rámu včetně koleček a rukojeti. Proto si při balení své zavazadlo raději přeměřte, abyste se vyhnuli následným poplatkům, které nejsou zanedbatelné.
Proč se před cestou do zahraničí registrovat v systému DROZD ??
Na základě posledních událostí spojených s nečekanými událostmi, které je možné označit za živelné katastrofy, bychom rádi doporučili našim klientům, aby se přihlásili do registrace občanů DROZD. V době, kdy je člověk v zahraničí v místě, kde je zemětřesení, záplavy, požáry nebo vichřice, dostane rychle potřebné informace, jak se má zachovat a kde najde pomoc. Ale nejen to, občané registrovaní v DROZD jsou také včas předem a to preventivně informováni před hrozícím nebezpečím. Jedná se o dobrovolnou registraci pro české občany pod hlavičkou Ministerstva zahraničních věcí. Vyplnění formuláře je velmi jednoduché a tato služba je bezplatná. Kromě základních údajů o cestovateli se zadává i kontaktní osoba v ČR. Takže milí cestovatelé a obchodníci, cesta do zahraničí nezačíná jen letenkou, ale taky je třeba ošetřit další skutečnosti, především pojištění, které bude plnit svou funkci a hlavně registraci do systému D R O Z D, aby jste v případě potřeby, mohli očekávat pomoc od zřizovatelů a provozovatelů systému.
Novinka před cestou do Thajska – Thailand Arrival Card
Od 1.5.2025 musí každý cestující vyplnit online příletový formulář „Thailand Arrival Card“. Po vyplnění se žadateli vygeneruje QR kód. Tím se cestující prokáže už při odbavení a následně při imigrační kontrole v Thajsku. QR kód si může cestující vytisknout nebo ho mít uložen v telefonu. Tento formulář si musí žadatel vyplnit během 3 dnů před plánovaným příletem do Thajska. Formulář naleznete na stránkách https://tdac.immigration.go.th/manual/en/ . Z počátku se dají očekávat nesnáze, ale převážná část cestujících je na podobné registrace zvyklá, takže se těžkosti neočekávají. Snad jen v oblasti IT, ale budeme věřit, že je dostatečně silné, aby nový systém zvládlo. Ten kdo nedisponuje moderní technikou, může stále cestovat s registrací v papírové podobě.
POZOR na vstup do VELKÉ BRITÁNIE a IRSKA – je nutná registrace ETA
Nová informace o změně podmínek vstupu do Spojené království Velké Británie a Severního Irska.
Od 2. dubna 2025 budou občané České republiky pro krátkodobou návštěvu Spojeného království potřebovat registraci v systému ETA (Electronic Travel Authorisation).
ETA bude nutná i pro případ tranzitu (přestupu) přes území Spojeného království při cestě do navazující destinace, ale jen v případě, že cestující vystoupí z tranzitu. Pokud v něm zůstane, neopustí celní prostor, tak ETA není nutná.
Nejedná se o žádnou vízovou povinnost, nýbrž jen o registraci.
Registrace bude možné začít provádět od 5. března 2025.
Platnost registrace je nyní plánována na dva roky a v této době můžete realizovat libovolný počet návštěv. Po vypršení je třeba zažádat znovu. Samozřejmě je ETA svázaná s cestovním pasem, takže je třeba zvážit, jestli si nejdříve nudělat nový pas a k tomu ETu.
Nepříjemná zpráva pri hříšníky bude fakt, že platnost pobytu je maximálně 6 měsíců a bude tímto velmi dobře kontrolovatelná. Jestliže jste ve Velké Británii za účelem studia nebo práce, je třeba zažádat o patřičné vízum.
Více informací naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí nebo na vládních webových stránkách:
Zavedení elektronického systému víz v Iráku – víza Irák
Od 1. března tohoto roku zrušil Irák udělování víz po příletu (visa on arival). Aktuálně je tedy potřeba nejméně 24 hodin před odletem zažádat o turistická víza, která stojí na 30 dní přibližně 3 800 Kč (206 000 IQD). Jejich schválení či zamítnutí totiž trvá 24 hodin a po spuštění elektronických žádostí se vyskytly problémy s udělováním víz a mnoha cestujícím se tedy stalo, že je v Istanbulu odmítli pustit na palubu. Součástí víz je i základní cestovní pojištění platné na území Iráku. Víza jsou platná po celé zemi, tedy jak ve Federálním Iráku tak i Iráckém Kurdistánu.
Egypt upravuje vízovou politiku
Cílem úprav má být popularizace cestování do Horního Egypta mimo hlavní sezonu probíhající během zimních měsíců. Počátkem jara chce Egypt rozšířit počet vstupních míst do země, na kterých budou cestující zbaveni povinnosti uhradit turistické vízum v částce 25 USD. Aktuálně jde o vstupní bod – letiště Šarm aš-Šajch, které leží na Sinajském poloostrově. Nově se bude týkat i letiště Luxoru a Asuánu. Cílem úprav má být popularizace cestování do Horního Egypta mimo hlavní sezonu probíhající během zimních měsíců.
Air France a KLM zpoplatní výběr sedadel
Od 20. února 2025 ruší letecké společnosti z aliance SkyTeam bezplatný výběr sedačky, aerolinky zpoplatní výběr sedadla všem cestujícím, kteří disponují letenkou vystavenou v tarifu „Light“. Doposud se dalo automaticky přidělené místo během check-inu bezplatně změnit na jiné volné sedadlo, nyní to bude možné pouze za poplatek. Cestujících ve vyšších tarifech se však tato změna netýká, stejně tak jako členů věrnostního programu Flying Blue se statusem „Silver“ a vyšším a dále skupinových letenek. Společnosti však ujišťují, že v rámci stejné rezervace nebudou cestující rozsazováni a systém jim alokuje místa vedle sebe, pokud to půjde.

Elektronické vízum (eVisa) a vstupní podmínky pro obchodní cesty
Před cestou si ověřte, zda cílová země vyžaduje vízum nebo elektronické cestovní povolení (např. ESTA pro USA, eTA pro Kanadu, eVisa pro Indii apod.). Některé země umožňují rychlé online vyřízení eVisa, zatímco jiné vyžadují osobní návštěvu ambasády.
🔹 Tip: Pro rychlejší odbavení na letišti si připravte vytištěné potvrzení o uděleném vízu nebo uložte elektronickou kopii do telefonu.