Aktuality

Iberia uskutečnila první let Airbusu A321XLR na komerční lince

Asi nejsledovanějším letem minulého týdne se stal let na trase z Madridu do Paříže, který proběhl ve středu ráno. Nový letoun, který disponuje 168 místy v economy Class a 14 místy business class úspěšně absolvoval zkušební lety na krátké vzdálenosti a v polovině listopadu bude nasazen i na dálkové trasy do Bostonu a po Novém roce i do Washingtonu. Dopravce má převzít dalších 7 letounů stejného typu.

 

Nová business class na letech Smartwings

Speciálně upravený Boeing 737 MAX 8 disponuje novou business class třídou o kapacitě 20 míst, která jsou širší, polohovatelná a mají zabudované stolečky. Nachází se v prvních pěti řadách letounu a na každé straně jsou tedy 2 sedadla. Business class je nabízena společností na letech do Bahrajnu, dále pak v rámci letů do Las Palmas a na Tenerife. Cestující se v rámci této třídy mohou těšit na Welcome drink, tříchodové menu a neomezenou konzumaci alkoholických i nealkoholických nápojů. V ceně letenky jsou zahrnuta 2ks odbavených zavazadel, každé do váhy 32 kg, 2 ks příručních zavazadel, každé do váhy 8 kg a osobní taška do váhy 3 kg. Následně také fast track, přednostní odbavení na speciální přepážce i nástup do letadla a vstupy do salónků.

Nové mezinárodní letiště v Grónsku

Ještě letos otevřou u největšího města Nuuk nové mezinárodní letiště. Letiště vzniklo rozšířením stávajícího letiště pro turbovrtulová letadla. S novým terminálem a prodlouženou dráhou na 2,2 kilometru je může letiště odbavovat i širokotrupá letadla. Letecká společnost Air Greenland již oznámil, že na toto letiště přesune všechny své mezinárodní trasy z asi 300 kilometrů vzdáleného hlavního letiště Kangerlussauaq. První trasa odletí z Nuuku 28. listopadu a bude směřovat do Kodaně. Grónsko tak získá historicky první přímé letecké spojení s USA a Evropou. Od příštího roku připravují i další letecké společnosti zavést linky z tohoto letiště.

Nové Airbusy A220 pro Smartwings

V následujících týdnech převezme aerolinka první z objednaných Airbusů A220-300, který bude disponovat barvami Českých aerolinií a ponese registraci „OK-EYA“. Do provozu bude letoun uveden poprvé 21. listopadu na trase Praha – Paříž. Letecká společnost avizovala i plány na využití tohoto i dalších 3 letadel stejného typu, které by měly zajišťovat dopravu cestujících do dalších destinací a to do Cagliari a Olbie na Sardínii, do Catanie na Sicílii a na Mallorku.

Rozšíření parkoviště na Karlovarském letišti

V polovině příštího roku začne výstavba nového parkoviště. To nabídne kapacitu 137 parkovacích míst a rozšíří tak aktuální parkovací kapacitu. Náklady na výstavbu parkoviště byly vyčísleny na 16 milionů korun bez DPH. Nyní letiště nabízí 85 parkovacích míst zdarma a dalších 86 parkovacích míst, která jsou zpoplatněna. Z toho je zjevné, že letiště Karlovy Vary evidentně plánuje nárůst počtu cestujících a linek.

Nová linka letecké společnosti Condor

Letecká společnost Condor zařadí od 1. května 2025 novou linku z Prahy do Frankfurtu, která bude létat 1x denně a to s odletem z Prahy v 9:00 a zpět v Praze bude letadlo přistávat v 15:50. Lety je již nyní možné rezervovat na webových stránkách společnosti a cena letenky se pohybuje okolo 5 000 CZK.  Společnost tak bude konkurovat Lufthanse, která nabízí 5 spojení denně.

Letiště Schiphol zvyšuje poplatky

Amsterdamské letiště informovalo, že v následujících třech letech navýší letištní poplatky a to rapidně o 37%. V praxi to bude znamenat, že aerolinky zaplatí za cestujícího v průměru o 15 EUR více než letos. Letiště se odvolává na rostoucí inflaci a investice do infrastruktury a rozvoje letiště. Letiště Amsterdam je dlouhodobě jedno z pěti největších letišť v Evropě.

Expanze United Airlines

Americká letecká společnost představila plány na letní sezónu příštího roku, které obsahují 8 nových destinací. Přímé lety z New Yorku – Newarku budou směřovat do španělského Bilbaa a to hned třikrát týdně, dále pak do portugalského Fara na Madeiře, kam bude dopravce létat 4x týdně, další destinací bude  třikrát týdně italské Palermo a zajímavou destinací bude také Nuuku v Grónsku, kam bude americký dopravce jako jediný US dopravce nabízet přímé lety a to hned dvakrát týdně. Z Washingtonu pak přidá přímé léty do Benátek, Nice a Dakaru.

Qatar Airways předbíhá své konkurenty – vysokorychlostní internet v oblacích

Nejlepší letecká společnost světa Qatar Airways předbíhá své konkurenty s ambiciózními plány na zavedení spolehlivého, vysokorychlostního internetu s nízkou latencí Starlink do celé své flotily Boeingů 777 do jednoho roku. Cestující se budou moci bavit a být ve spojení po celou dobu své cesty, streamovat své oblíbené pořady a živé sporty, užívat si online hraní nebo bezproblémově pracovat ve výšce 35 000 stop na zemským povrchem a to zřejmě vše zcela zdarma. Jasné plány ještě nejsou zcela jasné, ale pravděpodobně to takto zůstane.

Spolupráce se Starlink, největší světovou satelitní internetovou konstelací navrženou a provozovanou společností SpaceX, určí nový milník pro národního dopravce Kataru. Tato strategická iniciativa dále povýší jedinečné zkušenosti letecké společnosti na palubě a spojí je v jedinečný zážitek z letů s Qatar Airways.

Toto oznámení prohlásil generální ředitel Qatar Airways Group, Engr.  Badra Mohammeda Al Meera s generálním ředitelem SpaceX Elonem Muskem.

Do Kanady expanduje Qatar Airways

Ve středu 11. prosince dojde k zahájení provozu na nové lince Dauhá – Toronto a to hned každou středu, pátek a neděli na palubě letadel Boeing 777-300ER. Linka tak rozšíří nabídku vedle již stávajícího Montrealu a dalších destinací obsluhovaných v Severní Americe.

Smutný konce ČSA je tady

Jak jsme Vás již informovali dříve, dne 26. října skončila historie jednoho z nejstarších leteckých dopravců na světě. Poslední spoj, který nesl označení OK767 vyletěl se zpožděním ve večerních hodinách z pařížského letiště Charlese de Gaulle. Airbus A320,který  byl do posledního místa vyprodán a do Prahy přiletěl po půl jedenácté večer. Na let i přes hodinové zpoždění čekala více než stovka příznivců. Anketa na stránkách Novinky.cz jednoznačně dala najevo, co si občané a cestující myslí o zániku ČSA. Téměř 96% hlasujících se vyjádřilo, že je zánik velmi mrzí.

Možná je smutek o to větší, když všichni zúčastnění vědí, jak špatně bylo ČSA v minulosti řízeno a kam ho nasměroval nákup Airbasů a kdo vlastně za něj přebral linky, personál a letadla včetně slotů apod.

S posledním letem se přišlo rozloučit velké množství bývalých a i ještě současných zaměstnanců, kde někteří na různých pozicích strávili i přes 45 let svého profesního života. Za nás je to velká škoda a selhání nejen manažerů samotné společnosti, ale i politiků, kteří se na rozhodování podíleli.

Iberia přidává do zimní nabídky Innsbruck

Novinkou pro letošní zimní sezónu bude provoz sezónní linky z Madridu do Innsbrucku. Létat se bude od 1.prosince do 26. března a to dvakrát týdně, vždy ve středu a v neděli na palubě Airbusu A320neo. Innsbruck se tak přidá k dříve oznámeným novým destinacím dopravce a to Salcburku a norského Tromso.

Ryanair omezuje lety v Německu

S příchodem letního letového řádu 2025 dojde ke zrušení všech leteckých linek z letišť v Drážďanech, Dortmundu a Lipska. Celkem jde o 22 tras. Sníží také kapacitu v Hamburku až o 60% a v Berlíně o 20%. Irský dopravce tak pokračuje v tlaku na německou vládu kvůli snížení letištních poplatku a odletové daně. Zároveň také Ryanair představuje vizi růstu na německém trhu, pokud by mu vláda vyšla vstříc. Jedná se tedy o boj mezi irským dopravcem a nízkonákladovým Eurowings?

Online na palubě Air France 23.10.2024

Od příštího kalendářního roku bude Air France poskytovat novou službu na palubě svých letadel ve všech cestovních třídách a zavede na svých letech wi-fi zdarma. Jedinou podmínkou k jejímu zpřístupnění bude registrace a následné přihlášení do účtu Flying Blue. Poskytovatelem připojení na palubě bude firma Starlink. Air France začne zasíťovat nejdříve dálkové lety a následně i regionální letouny.Wifi na palubě letadla bude chtít asi každý, takže tímto jednoduchým krokem Air france získá databázi jmen, telefoních a emailových kontaktů zcela zdarma, no a když už budou registrovaný, tak reklamní smršť nabídek všeho druhu určitě bude následovat. Přímý boj o zákazníka vrcholí a bude těžké se v jednolivých nabídkách vyznat.

Pokuta pro Lufthansu

Letecká společnost Lufthansa dostala v USA pokutu 4 miliony dolarů. Tato pokuta byla vyměřena za diskriminaci židovských cestujících. Ti cestovali z USA přes Německo do Maďarska. V Německu jim ale už nebylo umožněno svou cestu dokončit. Důvodem bylo jejich chování na předchozím letu. Konkrétně se jednalo o nenošení roušek, které bylo v roce 2022 povinné a dále jejich shromažďování v kuchyňkách, uličkách a u exitů, kde se společně modlili. Celkem se jednalo o 128 pasažérů. Lufthansa svou vinu odmítá, ale USA tvrdí, že došlo k porušení občanských práv cestujících.

Další zrušení letů do Číny

Už i letecká společnost LOT ruší se zimním letovým řádem své pravidelné spojení mezi Varšavou a Pekingem. Důvod je stejný, jako u ostatních evropských leteckých společností. Nemohou letět přes Rusko. V tomto případě má konkurenční Air China tu výhodu, že let přes Rusko zkrátí cestu o téměř 2 hodiny, ušetří palivo a to se samozřejmě promítne do ceny letenky. V danou chvíli se naskýtá dotaz o rovném konkurenčním boji. Bohužel se Evropa dostala do nevýhody a je pravděpodobné, že asijské aerolinky toho časem využijí a dojde k navýšení ceny, jelikož konkurence danou možnost kratšího a rychlejšího letu mít nebude.

Lufthansa Group plošně zvýšila poplatky za seating

Počínaje 1. říjnem vstoupil v platnost nový ceník seatingu platný pro všechny aerolinky holdingu, kam spadá například Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa, Swiss International Air Lines a další dceřiné společnosti. Dle nového ceníku jsou sedadla rozděleny do více než 15 skupin a jejich kategorie jsou závislé na vzdálenosti letu a typu vybraného sedadla (základní sedačka, místo v preferované zóně, sedadlo s extra místem na nohy atd.). Změna se týká i nacenění výběru sedadel v Premium Economy Class a Business Class. Nejlevnější seating na krátkém letu po Evropě vyjde na 14 €, naopak za sezení u exitů v případě dálkových letů do JV Asie či Severní Ameriky cestovatelé zaplatí 115 €. Je na každém cestujícím, jestli si chce za trochu komfortu připlatit. Prakticky jde o model, který lowcostové letecké společnosti již praktikují delší dobu. Lepší sedačka rovná se více peněz.

Nová linka Praha – Nice s easyJet

Bristká letecká společnost easyJet spustila novou linku mezi Prahou a francouzským městem Nice. Lety budou na lince probíhat 2x týdně – od listopadu do března to bude tedy každý pátek a neděle. Vedení se tak rozhodlo vzhledem k ukončení sezónních letů společností Eurowings a Smartwings, které ukončují letní provoz poslední říjnový týden. Jinými slovy tam kde konkurence ustoupí, jiní nastupují. Bude uajímavé sledovat úspěšnost dané linky a zda vydrží a zda dojde k jejímu prodloužení i přes letní měsíce roku 2025.

Je libo přímou linkou do Vietnamu?

Na toto spojení si Praha musí počkat. I když je v Čechách velká vietnamská komunita, která by takové spojení uvítala, zatím se o této lince stále jen jedná. Vietnam Airlines má nyní spoj do Mnichova, Londýna, Paříže a Frankfurtu a chce expandovat do Itálie a Skandinávie. Do Prahy by mohla létat společnost VietJet Air, ale ta prozatím nemá dostatek letadel. V roce 2026 by měla dostat objednané A330neo. Pak bychom mohli doufat, že Prahu zařadí mezi své cílové destinace. Na druhou stranu je třeba vždy zvážit, jaký potenciál skýtají cestující z České republiky a zda by taková linka byla rentabilní. Avšak dokážu si představit, že dvakrát týdně by linka mohla být pro leteckou společnost přínosem. Záleželo by také, jestli by byla letecká společnost schopná stáhnout cestující i z vzdálenějšího okolí Prahy. Mám tím namysli nejenom přípoje z okolních letišť, ale především jde o cestující, kteří jsou schopni dojet na letiště autem či hromadnou dopravou a bylo to pro ně stále příjemné cestování s málo přestupy a nebo pohodová cesta po dálnici s nízkými náklady na dopravu. Bohužel obojí je poměrně komplikované, jelikož letiště stále nemá normální spojení pro cestující. A je jedno, jestli se bavíme o dálničním přivaděči, který je věčně neprůjezdný, nebo hromadná doprava, která je stále jen na papíře. Místo toho se vymýšlí složité nesmysly, ve formě několika přestupů a přesedání v podobě trolejbusů, které totálně zablokují dopravu, jelikož nejsou schopný se ani pořádně vytočit na nově zbudovaném terminálu Veleslavín. No jestli si tohle někdo prohlédne, někdo, kdo je zcestovalý a ví, jak funguje pohodlný přístup na letiště, tak se obávám, že asi přímá spojení do světových metropolí nikdy mít nebudeme.

Pokles turistů v ČR v srpnu

V měsíci srpnu se rapidně propadl zájem o turismus v ČR. Zatímco v Evropě turismus kvetl u nás tomu bylo právě naopak. Praha zaostala za Vídní o 40%. Nemusíme se však ani tolik poměřovat s Evropou, abychom zjistili o jak markantní propad šlo, stačí se podívat na měsíc červenec, kdy v červenci rostly české tržby meziročně o slušných 10,2 %, proti srpnových 4,1 %, to je tedy opravdu propad a zklamání. Důvody propadu v měsíci srpnu mohou být z různých důvodů jako například prodej mnoha velkých hotelů v Praze, stejně tak jako nekonání kongresů či snížení korporátní turistiky.

Zvýší razantně Air France odletovou daň?

Francouzská vláda si chce vylepšit rozpočet zvýšením odletové daně. Zatím se jedná jen o plány, ale ty jsou pro cestující téměř šokující. Vlastně se vláda vyjádřila či nastínila své plány v tom smyslu, že zdaní dopravní prostředky, které nejvíce znečišťují životní prostředí. V ekonomické třídě by to byl skok ze 7,51 euro na 60 a v business ze 63 euro na 200. Na vnitrostátních a evropských letech, které se počítají do krátkých a středních tras, by šlo o nárůst z 2,63 euro na 42 a v business dokonce na 100 eur. Necháme se překvapit, zda k tomuto nárůstu opravdu dojde. Už jen zveřejnění tohoto plánu poslalo akcie Air France prudce dolů, protože se předpokládá, že cestující upřednostní konkurenční letecké společnosti. Podobným směrem se vydala i letecká společnost SAS, která nakonec zmírnila své zelené představy, jelikož se stala nekonkurenceschopná. Uvidíme časem, jak se bude situace vyvíjet.

Konec letů do Číny

Po British Aiways, Lufthanse a Virgin Atlantic končí s lety do Číny i letecká společnost SAS. Konkrétně se jedná o spojení z Kodaně do Šanghaje. Tyto spoje letecké společnosti ruší proto, že nemohou využívat vzdušný prostor nad Ruskem a musí ho oblétat. Tím pádem se ceny letenek navyšují a na rozdíl od čínských leteckých společností ztrácí klienty. Čína s lety nad Ruskem problém nemá. Toho také využívá srbská letecká společnost Air Serbia, která rovněž může létat přes Rusko, a tak navyšuje lety z Bělehradu do Číny.

Qatar Airways koupily čtvrtinu Virgin Australia

Virgin Australia si zažila svoji krize v době koronaviru a  od jejího krachu ji zachránila společnost Bain Capital, která společnost koupila potom co australská vláda odmítla firmu zachránit. Nyní by se Virgin Australia ráda vrátila k rozšíření dálkových letů, což by měl zajistit pronájem letadel. Qatar Airways rozšiřuje své menšinové podíly v další letecké společnosti, nákup podílu však ještě musí schválit australské úřady. Pokud vše dopadne dobře bude část Virgin Australia pod křídly Qatar Airways vedle podílů ve společnostech Airlink, Latam Airlines nebo Cathay Pacific.

Hydroplány na Orlíku

První říjnový den byl na hladině přehrady testován nový hydroplán čáslavského výrobce Aeropilot. Plavební správa, tak omezila lodní provoz mezi km 149 a 153, kde letadlo zkoušelo vzlétnout, přistát, popojíždět a pilot Jaromír Smékal zkoušel i chování  letadla na vodě. Testovací dráha měřila asi kilometr a na vodě plula čtyři doprovodná plavidla, která měla za úkol operativně signalizovat znaky zakazující plavbu. Jde o hydroplán pro amerického zákazníka, společnost jich vyrobila již několik, ale na území ČR testovala teprve druhý, ostatní byli zkoušeny v zahraničí.

Rozšíření odbavovací plochy v Ostravě

Ostravské letiště se pyšní rozšířením odbavovací plochy o rozměrech asi 365 na 99,5 metrů a vzniklo zde pět základních odbavovacích stání. Stavba byla spuštěna minulý rok pod vedením firmy Eurovia a přišla Moravskoslezský kraj na 252 milionů korun bez DPH. Letiště tak navázalo na rozšíření cargo terminálu. Aktuálně se z letiště pravidelně odbavují nákladní spoje společnosti DHL do Lipska a UPS do Kolína nad Rýnem.

Nové investice Brussel Airlines

Belgický dopravce se rozhodl investovat do rozšíření flotily a tím vytvořit i nová pracovní místa. Hlavní ambicí je zesílení sítě v Africe a proto je třeba udělat z Bruselu evropský uzel pro lety do Afriky a zpět. Mimo nákup dalších letadel se vedení společnosti rozhodlo modernizovat kabiny stávajících letadel a to investicí přesahující 100 milionů eur. Dalším rozšířením flotily dosáhne Lufthansa Group i i pronájmem Airbusů A 220 od společnosti airBaltic.

Rozmach SASu – národního přepravce tří zemí; Norska, Švédska a Dánska

Společnost SAS se přidala do aliance SkyTeamu a rozrůstá se. V následujícím roce chystá spustit 15 nových linek z Kodaně. Novými destinacemi budou Seattle, Krakov, Madrid, Budapešť, Lyon, Valencie, Bukurešť, Miláno, Sevilla, Turk, Billund, Kristiansand, Harstad, Bodo, Malta. Scandinavian Airlines posílí provoz i do ostatních destinací jako Praha, Oslo, Berlín nebo Helsinek. Plánem aerolinek je zavést více než 70 tras ze Stockholmu ve frekvenci 120 odletů denně.

Iberia a její nový Airbus A321XLR

Letecká společnost Iberia je prvním provozovatelem nového typu letounu Airbusu A321XLR a na oblohu poprvé vzletí v sobotu 26. října na letu z Madridu do Londýna. Trasu do Londýna po 31. říjnu vystřídá trasa do Paříže. Na zaoceánské lety se letadla přesunou 14. listopadu a prvním cílem bude Boston, který je z Madridu vzdálený necelých 6 000 kilometrů. Iberia bude operovat s celkem osmi novými letouny a dalších šest letadel půjde pro Aer Lingus, které objednal v roce 2019 koncern AIG, kam obě společnosti patří.

Rozšíření mostu k pražskému letišti Václava Havla

Most na mimoúrovňové křižovatce ulic Aviatiacká a K letišti bude rozšířen na 3 jízdní pruhy. Rozšíření bude letiště stát 62 milionů korun a práce započnou v pondělí 16.9. a budou trvat až do května 2025. Cílem rozšíření mostu je, aby budoucí křižovatka byla bezpečnější a odpovídala zvýšenýmn potřebám a provozu budoucího rozvoje letiště. Na mostě tedy budou dva jízdní pruhy a jeden připojovací pruh. Do budoucna letiště počítá i více než dvojnásobným počtem parkovacích míst v areálu letiště.

Přímý let mezi Paříží a Kuala Lumpur

Paříž se dočká přímého spojení s malajským hlavním městem. Tuto linku bude operovat letecká společnost Malaysia Airlines od března 2025. Zajímavostí je, že tato letecká společnost již v minulosti do Paříže létala, ale před devíti lety spojení ukončila. Bylo to v době, kdy měla velké ekonomické problémy a byla nucena přijmout přísný restrukturalizační plán, který omezil dálkové lety a soustředil se pouze na lokální spoje. To se povedlo, společnost je již v zisku, a tak k jedinému svému spojení s Evropou, které je do Londýna, přibyde již zmíněná Paříž. Takže pro cestující z Prahy se nabídne další možné spojení s jedním přestupem do Kuala Lumpur.

Jak je to s transferem z letiště Václava Havla Praha

Určitě mnozí z cestujících chtěli využít privátní odvoz osobním autem z Letiště Václava Havla a to nejrychlejším stylem, vyjdu ven, mávnu na taxi a odjíždím. Avšak situace není tak jednoduchá. Letiště Václava Havla má podepsanou smlouvu se společností Uber ještě na čtyři roky. Pokud chce cestující využít jejich služby, je nucen stáhnout si aplikaci do mobilu nebo si objednat odvoz v letištním kiosku. V obou případech je nutné zadat osobní údaje. Z toho nejsou mnozí cestující příliš nadšení. Proto Letiště Praha připravuje možnost využití i klasických taxíků. Každý tak bude mít možnost výběru. Kdy se tak stane není ještě rozhodnuto. Myslíme si, že to asi rychle nebude s přihlédnutím ke skutečnosti, že poslední výběrové řízení trvalo dva roky. Nevím, ale některé služby jsou až příliš komplikované a tak jsou cestující, kteří je z těchto důvodů prostě nevyužijí. Ztráta mobilu na dovolené, došlá data, neochota všude dávat svoje telefonní číslo, jméno, email a pod., to mohou být důvody, proč jednoho vítěze výběrového řízení nevyužít. A opět si klademe otázku, proč není letiště spojeno s centrem metropole normální městskou dopravou? Je třeba, aby zde jezdily stovky aut a vozili jednotlivě cestující? Kolik osob by odpravilo metro? Myslím, že odpověď si najde každý sám. Proč to jinde jde a tady ne?

Spolupráce Lufthansy a airBaltic pokračuje

V létě 2025 si bude Lufthansa pronajímat od lotyšského dopravce 21 Airbasů A220 a to i včetně posádek. Zavedená spolupráce bude trvat nejméně 3 roky. V budoucnu by se pronájem letadel mohl proměnit v akvizici části společnosti. Lufthansa již dříve projevila o podíl ve společnosti zájem. AirBaltic aktuálně operuje s padesáti Airbusy a má objednáno další asi 40 kusů. Cílem je dosáhnout počtu sto kusů těchto letadel a zajistit lukrativní příjem z pronájmu. Hovoří se o pronájmu asi šedesáti letounů a to vždy i s posádkami.

Turecká Turkish Airlines posiluje lety do Austrálie

Lety z Evropy do Austrálie jsou nejčastěji operovány dopravci z Perského zálivu. A není divu. Poloha takových letišť k tomu napomáhá. Tím pádem není konkurence příliš velká a tomu odpovídají i ceny letenek. Proto je pro cestující potěšující zpráva, že letecká společnost Turkish Airlines přidá lety mezi Istambulem a Austrálií. Už nyní operuje linku do Melbourne. Od prosince zavede spojení se Sydney. Prozatím jsou obě tyto linky s mezipřistáním. Ta do Melbourne je v Singapuru a do Sydney bude v Kuala Lumpur. Nicméně Turkish Airlines plánuje na tyto dálkové lety nasadit upravená letadla Airbus A350-1000, která budou mít delší dolet a zvládnou tuto vzdálenost bez nutnosti mezipřistání. Snad se toho cestující dočkají už v roce 2026.

Zrušení zelené letecké daně ve Švédsku

Ekologická daň je vybírána od roku 2018 na letech, které začínají ve Švédsku. Daň je vybírána na cestujcího a její výše se odvíjí od vzdálenosti letu. Zrušení daně má podle demokratů pomoci švédským dopravcům a letištím v konkurenceschopnosti.  Často totiž cestující volili lety z okolních zemí. Daň se přestane vybírat od 1. července následujícího roku.

Nejdelší Boeing 787 Deamliner bude pravidelně létat na pražské letiště

KoreanAir nasadilo na pravidelnou linku Praha – Soul nejdelší dreamliner, který v Evropě nikde jinde zatím nepřistavá. Do Prahy tak bude létat čtyřikrát týdně, celková délka letounu dosahuje 68 metrů a rozpětí křídel je 60 metrů. Pojme až 325 pasažéru a maximální dolet letadla je 11 175 kilometrů. Cestovní rychlost tohoto stroje je 907km/h. Jde o jedno z nejmodernějších letadel dnešní doby a Boeing 787 je prvním komerčním letounem, jehož trup je vyroben z lehkého materiálu na bázi uhlíkových vláken. Díky této konstrukci je jeho spotřeba paliva až o pětinu nižší a z toho plyne i snížení vyprodukovaných emisí. Je také dvakrát tišší než běžná letadla.

Nové letenky z Prahy do Abú Dhabí

Sice si ještě budeme muset počkat do června příštího roku, ale pak bude mít Praha přímé spojení s Abú Dhabí. To bude zajišťovat letecká společnost Etihad Airways, která k nám doposud nelétala. Na tuto linku nasadí Dreamliner a plánuje rotaci čtyřikrát týdně. Letenky jsou již v prodeji.

Bratislava se chce letecky spojit s Varšavou

Ředitel bratislavského letiště Dušan Novota navštívil centrálu aerolinek LOT Polish a setkal se i se zástupkyní RyanAiru. Věří, že navázání tohoto spojení by přineslo nové příležitosti pro cestující a posílilo by strategickou pozici Bratislavy. Aktuálně se do polské metropole létá pravidelně z Košic. Ale Košice jsou vzdáleny skoro pětihodinovou cestou autem, což pro Bratislavu znamená optimální výchozí bod v regionu, kde by na sebe letiště mohlo stáhnout určitou část cestujících, a to především ze severozápadní části až po východní část území, které je spádové pro letiště v Bratislavě. Samozřejmě to bude mít velmi těžké, jelikož se v blízkosti nachází další dvě velká letiště, jako je Budapešť a Vídeň.

ČSA opouští SkyTeam

SkyTeam je druhou největší světovou aliancí a změny v Českých aeroliniích se dotknou i jejího členství, které skončí 26. října tohoto roku. Od 27. října bude letový provoz ČSA zajišťovat výhradně Smartwings. Lety přijdou o označení OK a nahradí je kód QS. České aerolinie budou mít majoritní podíl ve Smartwings, ale značka ČSA nezanikne. Dva letouny Airbus A320 budou stále v barvách páté nejstarší letecké společnosti na světě ČSA. Letecká společnost je pátou nejstarší na světě. Přesun pod Smartwings skupina odůvodnila snahou o vyšší efektivitu i díky velikosti flotily.

KLM převzalo nové letadlo Airbus A321neo

Jde o první letadlo z 30 objednaných , která mají nahradit staré Boeingy 737 NG. Poprvé by se v něm cestující měli proletět na trase do Kodaně, dále pak tyto letadla budou létat do Berlína, Stockholmu, dále pak do Vídně, Prahy a Paříže. Během tohoto roku by měl dopravce rozšířit flotilu ještě o další 3 kusy. Společnost požádala zaměstnance o hlasování, jak se bude nová třída letadel jmenovat a zaměstnanci rozhodli, že jména ponesou po motýlech.

Air Canada zavádí nové spojení, které bude létat z Prahy do Toronta

Od příštího roku se mohou cestující přes letní sezónu těšit na přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Kanadou. Air Canada zavede lety každé pondělí, středu a sobotu a létat se bude na palubě Boeingu 787-8 Dreamliner. Nejlevnější letenky se pohybují okolo 17 000 korun, ale pravděpodobně se bude jednat o zavádějící ceny a ty budou pak dle obsazenosti regulovány.

Austrian Airlines snižuje emise

Letecká společnost Austrian Airlines bude potahovat svá letadla speciální fólií, která má laserem vytvořené jemné rýhy. Technici se inspirovali povrchem těla žraloků. Tato unikátní fólie sníží odpor vzduchu a tím ušetří palivo. První čtyři letadla Austrian Airlines budou takto upravena do konce března 2025. V celé Lufthansa Group je k dnešnímu dni takto potaženo již 17 letadel. Úspora paliva je sice jen 1%, ale v konečném součtu se jedná o tisíce tun paliva.

Na Kanárské ostrovy v business class se Smartwings

Již od 6. listopadu bude dostupná nová třída na palubách letů do Tenerife a Gran Canaria. Mezi Prahou a Tenerife se plánuje pět letů týdně a na Gran Canaria dvakrát týdně. Létat se bude Boeingem 737 MAX, kde se má nacházet 18 míst po 2 sedadlech.V ceně letenky do business class bude zahrnuto samostatná přepážka k odbavení, fast track na bezpečnostní kontrole, vstup do letištních salónků, dvě odbavená, dvě příruční zavazadla a osobní taška, široká sedadla na palubě a občerstvení s výběrem alkoholických i nealkoholických nápojů a teplé jídlo.

Regionální letiště zažívají zvýšený zájem o odlety

Všechna tuzemská letiště loni odbavila přes 15 milionů cestujících. Létat za hranice je možné z šesti mezinárodních letišť, mezi které patří pražské letiště Václava Havla, Brno/Tuřany, Ostrava/Mošnov, České Budějovice, Karlovy Vary a Pardubice.  Všechna zmíněná letiště očekávají letos ještě větší zájem a vyšší čísla odbavených cestujících. Z menších letišť se nejvíce létá do Turecka či Řecka a Egypta. Nárůst zájmu o odlety z regionálních letišť je přisuzován kratší vzdálenosti a rychlejší dostupnosti. Právě dopravní komplikace, se kterými se cestující potýkají cestou na letiště mohou vést ke zmeškání letu a taky k vyšším nákladům za dovolenou, jelikož někteří cestovatelé vyrážejí preventivně i o den dříve, aby se vyhnuli nepředpokládaným zdržením cestou, a hledají levné ubytování v okolí letiště.

Vysoká návštěvnost Prahy turistů

Za první pololetí českou metropoli navštívilo více než 3,7 milionu návštěvníků. Jde o meziroční nárůst o více než 11%. Podle Českého statistického úřadu je největší část turistů z Německa, za nimi přijíždí návštěvníci z Velké Británie, USA, Slovenska a Itálie. Avšak do Prahy míří i velká část českých turistů a dle ČSÚ to bylo za první půlrok 777 tisíc. Nesmíme však opomenout i zvýšenou návštěvnost turistů z Asie. V meziročním porovnání jich přijelo o 80 tisíc více. Zde se bavíme o 29% nárůst. Jde hlavně o turisty z Korejské republiky, Izraele a Číny. Z pohledu pražského letiště je především zajímavý incoming těch zahraničních turistů, pro které je letiště vstupní branou do Prahy.

Izraelská EL AL realizovala největší nákup letadel v historii letecké společnosti

Konkrétně se jedná o Izraelskou leteckou společnost, která podepsala smlouvu o nákupu 31 kusů letadel Boing 737 – MAX. Dnešního dne, 15.08.2024, agentura Reuters zveřejnila hodnotu kontraktu, která činí 2,5 miliardy USD, což je cca 57 miliard Kč. Dohoda je prozatím nejvyšším nákupem letadel, kterou Izraelská letecká společnost EL  AL kdy dohodla.

Heliport na Vltavě

Z důvodu, že několik velkých nemocnic v Praze nemá a v současné době ani nemůže mít z konstrukčních důvodů vlastní heliport, rozhodl magistrát vybudovat dočasný heliport na Vltavě. Ten by měl být umístěn v Podskalí. Bude na betonových plovácích, má být s náplavkou spojený lávkou, jeho rozměry budou 20 x 20 metrů a nebude sloužit k soukromým letům. Doposud přistávaly vrtulníky záchranné služby ve veřejném parku v blízkosti Ministerstva zdravotnictví ČR. Jejich přistání vždy zdržoval fakt, že park musel být vyklizen. Tento heliport bude zajišťovat převoz akutních pacientů do porodnice v Podolí, U Apolináře a hlavně do nemocnice Na Vinohradech. Z předchozí zkušenosti se odhaduje, že se bude jednat o cca 100 přistání za rok.

Výstavba železnice k Bělehradskému letišti

Mezinárodní letiště Nikoly Tesly Bělehrad před několika týdny zahájilo zaměřování trati a stát oznámil nákup devíti čínských vlaků, které se během jízdy dokáží pohybovat rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Trať povede přes stanice Prokop(Central) – New Belgrade –  Tošin bunar – Zemun – Altina – Zemun Polje – Singidunum – Letiště Bělehrad – Surčin – Národní Stadion. Trasa bude dlouhá 18,3 kilometrů a vlaky budou jezdit každých 30 minut mimo špičku a každých 15 minut ve špičce. Předpokládané dokončení prací se odhaduje asi za rok a půl. Bělehrad se tak přidá k Bukurešti a dalším evropským letištím, která zavedou železniční spojení, zatímco pražské letiště stále využívá autobusy a bateriové trolejbusy, a vlakem bychom se na letiště měli dostat nejdříve v roce 2030. Je možné, že jenom kvůli dotacím se zvolí jiné, spíš horší řešení, než to, které by uvítali občané, kteří jsou denně konfrontováni s realitou cestování ve velkoměstě? Třicet let se rozvíjí letiště, došlo k jeho rozšíření, neustále se zvyšuje jeho kapacita, ale jak se na letiště dostat ekologicky, to asi nikoho nezajímá. Takže si to zkusme shrnout; nejdříve se investuje do letiště pro jeho rozšíření, management letiště dělá vše pro to, aby „stáhlo“ co nejvíce leteckých společností, které budou létat do Prahy a už nikdo nepřipraví nic pro cestující, kteří se mají dostat na letiště. Metro nebo vlak, který by situaci již dávno vyřešil je v nedohlednu a tak raději necháme jezdit taxi a dlouhé, kloubové autobusy, které permanentně ucpávají křižovatku na Veleslavíně. A s tím se má běžný občan spokojit?

Výsledek dopadové studie karlovarského letiště

Sdružení Karlovarského kraje si nechala zpracovat společností KPMG dopadovou studii. Ta byla zadána za účelem posouzení návratnosti plánovaných investic. Výsledkem studie je, že investice do rozšíření dráhy se navrátí v horizontu deseti let a bude přínosem i pro podnikatelské subjekty v kraji. Rozvoj letiště by mohl navýšit i cestovní ruch v Karlovarském kraji a během těch deseti let zvýšit počet turistů až o 66% a do krajského rozpočtu by tak mohlo přibýt až 3,9 milionu ročně.

Od prosince 4x týdně přímou linkou z Prahy do Atén

K aerolinkám Eurowings, Smartwings a Aegean Airlines se nyní nově připojí i Sky Expres. Z rezervačního systému společnosti je zřejmé, že od prosince zavede pravidelné lety každé pondělí, úterý, čtvrtek a sobotu. Sky Express přidává i další destinace mimo Prahu, takže bude možné si koupit letenky do Vídeň, Istanbul, Tbilisi nebo Tiranu.

Pražské letiště vymýšlí novou strategii v oblasti handlingu

V září na zasedaní dozorčí rady pražského letiště se bude projednávat vstup nového investora do společnosti Czech Arlines Handling. Vzhledem ke krititce, kterou sklidila handlingová společnost na začátku prázdnin  při nezvládnutí odbavení zavazadel, tak dochází na oznámení možnosti vstupu nového investora. Firma se pod Letiště Praha dostala v roce 2018, kdy byl zrušen Český aeroholding. Nový ředitel handlingu  se vyjádřil k celé problémové situaci s tím, že společnost má teď dostatek zaměstnanců a problém se zpožděnými lety a zavazadly je tak vyřešen. A nešlo ty zaměstnnace zajistit před příchodem letní sezony? Na to se musí scházet dozorčí rada a hledá se nový investor? Vážení cestující, nepřijde vám to všem jako špatná pohádka? Nám ano, my s tím přicházíme denně do styku, protože díky nám má právě letiště ty cestující o které se má postarat. to je přece jejich primární úkol! A k čemu je dozorčí rada, když netušila, že na úseku třídírny zavazadel je nedostatek nebo nějaký personální problém? Co s takovou radou, která netuší, co se na letišti děje? Asi všichni tušíte, kam by měla jít, prostě pryč !

Nová linka do Bukurešt

Od 23.srpna bude posíleno spojení mezi Prahou a Bukureští. Třikrát týdně ho zajistí nízkonákladová společnost Bees Airlines. Bude se jednat o rotaci vždy v úterý, pátek a neděli. Ceny letenek jsou příznivé. Jednosměrná letenka bez odbaveného zavazadla se dá pořídit do 1800 Kč. Letenka se zavazadlem pak do 2500 Kč. Zaváděcí ceny jsou poměrně nízko. Konkurence bude bojovat o cestující a chce být vidět. Jak dlouho takto nízké ceny vydrží, budeme pozorovat v následujících měsících.

Rozvoj pardubického letiště byl pozastaven

Dostavba nového terminálu musí počkat, protože se nepodařilo prodat hangár a dvě budovy. Tento prodej nemovitostí měl zafinancovat dostavbu nadzemního patra terminálu, která ale v letošním roce bohužel nezačne. Dostavba by dle plánů měla vyšplhat na cenu vyšší než 60 miliónů korun a jejím hlavním cílem je navýšení kapacity a hlavně pohodlí. Od dokončení stavby druhého patra v roce 2018 zeje terminál prázdnotou. Dle předchozích plánů se zde však měl provozovat salonek, restaurace a mělo zde vzniknout i další zázemí pro zaměstnance. Provozující společnost EBA tak potvrdila, že odložila i stavbu nového parkoviště a nyní se bude soustředit na možné kroky uvedení druhého parta do finální podoby, tak aby bylo dostavěno a uvedeno do provozu a pardubické letiště dosáhlo na cíl odbavovat více než 200 000 cestujících.

Kam letět z Českých Budějovic?

Odlety z Českých Budějovic a letiště České Budějovice.

Českobudějovické letiště zatím stále provozuje pouze linky charterové do dovolenkových destinací. Vedení by rádo zavedlo i pravidelné linky. Prý oslovují jednotlivé dopravce a rádi by co nejdříve ohlásili nějaký výsledek a s tím i otevření nového spojení i jihočeské metropole. S jakou leteckou společností vedení českobudějovického letiště vyjednává není jisté. Jisté je, že to není Ryanair. Ten zatím osloven nebyl.

Aerolinky Bees Airlines spouští nové lety mezi nimi i Praha – Bukurešť

Aerolinky Bees Airline pozastavily provoz po začátku ruské invaze na Ukrajině. Bees Airlines je tedy od března letošního roku jejich nástupcem pod taktovkou Rumunů. Ti plánují od 23. srpna každé úterý, pátek a neděli přepravovat cestující Airbusem A320 z Bukurešti do Prahy. Letenky už je možné na stránkách dopravce zakoupit a jejich ceny jsou konkurence schopné s jinými nízkonákladovými společnostmi. Mimo Prahu nabídnou aerolinky i další destinace jako Veronu, Heraklion, Karlsruhe a Tel Aviv.

Boeing představil nového šéfa, který má firmu vyvést z krize

I přes zhoršení hospodářských výsledků vzrostla cena akcií po ohlášení nového manažera o 5%. Novým manažerem se stal Robert Kelly Ortberg (64 let), který má být tím, kdo vyvede firmu z hluboké krize způsobenou skandály s kvalitou výroby Boeingu 737 MAX. Nahradí tak stávajícího manažera Davida Calhouna, který se již před časem rozhodl z firmy odejít. Otberg do funkce nastoupí 8. srpna. Více než 35 let pracuje v oboru, působil ve společnostech Collins Aerospaces, Rockwell Collins nebo Texas Instruments a na pozici manažera se postupně vypracoval z pozice technika.

Boeing také oznámil převzetí firmy Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy USD, která vyrábí trupy. Ke konečnému převzetí by mělo dojít asi v polovině následujícího roku.

Vícekrát denně do Dubaje

V zimním letovém řádu se objevilo navýšení přímých letů do Dubaje. Na tuto linku se vrátí Smartwings, která se zařadí vedle tradiční letecké společnosti Emirates, a také Flydubai. Ti už nyní létají každý den, ale od začátku jarních prázdnin do dubna 2025 přidá ještě další lety. Ty budou operovat v úterý, čtvrtek a sobotu.

Aerosalon ve Farnborough

Minulý týden se konal v anglickém městě Farnborough pětidenní aerosalon. Domluvili se zde kontrakty za více než 2,5 biliónu korun a to díky objednávkám přes 250 letadel. Nejvýraznější kontrakty na salónu sepsaly společnosti Japan Airlines, Korean Air (50 Boeingů 777X), Qatar Airways (20 Boeingů 777X) nebo Flynas (75 letadel A320neo a 15 A330 -900) a Vietjet (20 letadel A330-900). Qatar Airways zde také představil zmodernizovanou business třídu Qsuite. Japan Airlines podepsaly dřívější objednávku na 20 A330-900 a 11 A321neo a navíc uzavřely dohodu o budoucí koupi 10 Dreamlinerů.

V armádní sekci se nejvýrazněji zapsal brazilský výrobce Embraer, který si připsal společnou zakázku Holandska a Rakouska na 9 letounů C-390. O tyto transportní letouny projevuje zájem i naše Česká republika.

Internet v oblacích od roku 2025 pro všechny

Letecká společnost Turkish Airlines doufá, že se jí podaří do konce roku 2025 vylepšit palubní nabídku a vybaví všechna svá letadla tak, aby měli cestující ve všech třídách možnost připojení k rychlému a stabilnímu internetu. Zajímavostí je, že bude tuto službu nabízet zdarma a ne jen pro členy jejich věrnostního programu nebo pro cestující ve vyšších třídách. Tak budeme doufat, že se jim to podaří a cestujícím se zvýší komfort na linkách Turkish Airlines.

Praha není na číslech před pandemií

Přesto, že se stále přidávají nové spoje, není Letiště Václava Havla na číslech, která měla před pandemií. A přesto nestíhá odbavování cestujících. Pokud budeme konkrétní, v současné době je Praha na 92% ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. A jak jsou na tom naši sousedé? Budapešť se už přehoupla a je na lepších číslech, jak v roce 2019 a Vídeň se přibližuje a je na 98%. Copak dělá pražské letiště špatě nebo už není zájem o Prahu a další krásná místa v Česku? Je přidávání spojů za každou cenu to, co nutně Praha a celá země potřebujeme a nebo je to jenom hon na další a vyšší zisky z letiště v podobě tax? Ty často jsou právě pod cenou ostatních, okolních letišť a na jejich výši lákají další aerolinky.

Rozšíření nabídky letenek

Nové pravidelné přímé spojení získá Praha a tak budeme schopni pro klienty nově vystavit letenky do měst jako Peking, Astany, Kišiněva a Taškentu. A můžeme pokračovat dále. Od konce července mohou cestující využít přímý spoj do Káhiry a Ulánbátaru. Cestovní apetit roste a časem uvidíme, kolik spojů je života-schopných a kolik z nich zase zanikne.

Pražské letiště zasáhl kolaps informačních systémů

Letiště Praha mělo 24.7. technické problémy s informačními systémy. Přestaly se zobrazovat informace z odletového systému a tak byly odlety přepsány na tabuli ručně. V tomto okamžiku je již systém plně zprovozněn. Výpadek zastihl i letištní intranet a web. Přičemž je tomu jen pár dní, co ruzyňské letiště zastihl celosvětový výpadek systému GoNow a letištní pracovníci odbavovali cestující ručně nebo v lepším případě rezervním systémem.

USA zavádí embargo na přepravu psů do států

Kvůli novým omezením ze strany amerických úřadů již nebude možné od 1. srpna 2024 až do odvolání přepravovat psy do USA na osobních letech. Tato omezení platí pro všechny psy, kteří jsou přepravováni jako příruční zavazadlo na palubě nebo v nákladovém prostoru. Důvodem restrikce je obava ze zavlečení vztekliny do USA, která ji vymýtila v roce 2007. Bohužel stále ve více než 100 zemích není vzteklina kontrolována, což představuje riziko pro Spojené státy. Je to reakce na nedávné problémy s mezinárodním dovozem psů, včetně výzev, které představuje podvodná dokumentace. Standardizace procesu dovozu psů, včetně standardních požadavků na minimální věk dovážených psů, mikročipů a další dokumentace zefektivní proces dovozu a znovu umožní bezpečnější a efektivnější vstup psů do USA.

Milánské letiště Malpensa dostane nové jméno

Italský vicepremiér a ministr dopravy Matteo Salvini oznámil, že schválí žádost Lombardie a na počest Silvia Berlusconiho přejmenuje hlavní italské letiště.

Silvio Berlusconi, který zemřel vloni ve věku 86 let na zápal plic a leukémii patřil k hlavním postavám italské politiky. Byl lídrem strany Forza Italia, zasedal v Senátu a v europarlamentu. Zároveň se také řadil mezi nejbohatší lidi v zemi.

Hainan Airlines posiluje lety do Evropy – Praha přímá linka do Pekingu

Aktuálně dopravce operuje více než 40 mezinárodními a regionálními trasami z celé Číny. Do Evropy ode dneška provozuje 11 linek, mezi které Hainan Arlines opět zařadil i linku z Prahy do Pekingu. Po čtyřleté pauze získala opět Praha přímou linku s Čínou. Ta byla přerušena během celosvětové pandemie. Linku bude dopravce provozovat celoročně a to každé pondělí, středu a pátek na palubě Airbusu A330.

Wizz Air, Smartwings nebo Ryanair varují před zpožděním letů

Kvůli silné regulaci vzdušného prostoru se již několik dní zpožďují lety až o několik hodin. Na vině však není jen regulace vzdušného prostoru, ale také začátek prázdnin a letní sezóny či také počasí nebo jiné provozní důvody. Společnost Smartwings upozorňuje na největší zpoždění ve vzdušném prostoru Turecka. I letiště Praha doporučuje kvůli prodlevám sledovat aktuální přílety a odlety online nebo se napřímo spojit s dopravcem. Společnosti Wizz Air i Ryanair vznesly podnět na přijetí opatření ke snížení těchto problémů u Evropské komise.

Smartwings vyhrožuje zrušením letů do Turecka

Český dopravce, který měl zpožděné v sobotu 29.6. všechny lety z Turecka pohrozil, že přestane do Turecka létat. Žádá Eurocontrol, aby problém s místními podmínkami a dispečery řešil. Nejen Smartwings si totiž stěžují na špatně řízený letový prostor a čekání letadel na přistání či dokonce odklánění letů na jiná letiště. Kvůli tomu tak lety nabírají několikahodinové opakované zpoždění, které aerolinky nemohou ovlivnit, a tak přicházejí stížnosti od cestujících. Na druhou starnu je třeba si uvědomit, že zrušení letů by asi znamenalo větší škodu Smartwings a českým cestovním kancelářím, než samotnému letišti, jelikož ty jsou příjemcem jen části tax z ceny letenky.

Lufthansa Group hlásí zdražení letenek

Letecké společnosti, které se sdružují v Lufthansa Group, zvýší na většině svých letů ceny letenek až o 72 EUR. Cestující si připlatí na letech ze zemí EU, Británie, Norska a Švýcarska. Důvodem je, jak jinak, ekologický příplatek. Ten je nutný k tomu, aby byly pokryty náklady na udržitelné letecké palivo, které šetří přírodu. Výše tohoto příplatku je závislá na délce trasy a bude se pohybovat od 1 do zmíněných 72 EUR. Cestující se s ním setkají na letenkách, které si zakoupí po 26.červnu a budou mít odlet po 1.lednu 2025.

Zrušení značky OK a teď prodej Smartwings

Jak informujeme ve článku níže, letecká společnost Smartwings zrušila ikonické označení OK u letů ČSA. Těm zůstaly z celé flotily pouze dvě letadla a nyní Smartwings oznámilo, že je na prodej. Kdo by se mohl stát jejich novým vlastníkem? Spekuluje se o tom, že se vyjednává s polskou leteckou společností LOT, nízkonákladovým dopravcem Eurowings, tureckým Sunexpressem nebo Isair z Izraele. Mělo by se jednat o obchod přesahující miliardu korun. Takový obchod by ale mohl poškodit české cestovní kanceláře a hlavně jejich klienty. Panuje obava, že by mohl vzniknout monopol na charterové lety a tím pádem dojde ke zdražení letenek a celých zájezdů. Bude velmi zajímavé sledovat, jaký zájemce nabídne nejvyšší cenu. Na druhou stranu je velmi smutný pohled do minulosti, kde prestižní České aerolinie byly zcela zdevastovány a ekonoicky zničený a současný majitel je zcela pohltil a nyní prodává i ty svoje. Tím prakticky zmizela česká národní letecká společnost a dovolím si i vlastní pocit, kterým je ztráta národní hrdosti.

Víte o saloncích v Praze na letišti?

Rádi bychom Vás informovali o možnosti, jak příjemně strávit čas čekáním na odlet. V Praze na Letišti Václava Havla najdete na Terminálu č.2 dva salonky:

Fast Track Lonnge – kromě pohodlí, Wi-Fi, denního tisku, sprchy a dětského koutku, zde najdete all-inclusive občerstvení. Jednorázový vstup pro dospělou osobu je 1020,-Kč.

Erste Premier Lounge – vybavení je stejné, občerstvení také, ale cena je lepší. 1 dospělá osoba zaplatí 860,- Kč.

Na Terminálu č.1 můžete navštívit jeden salonek – Mastercard Lounge. Zde je cena na jednu dospělou osobu také 860,-Kč.

V ani jednom z výše uvedených salonků není třeba dělat rezervaci předem. Platba je možná až na místě.

Samozřejmě se jedná o základní vstupy do salpnků, mimo ně jsou i jiné varinaty pro pravidlené klienty anebo pro držitele různých platebních karet.

Nové spoje s easyJet

Tato nízkonákladová letecká společnost již spustila prodej letenek do nových destinací. Abychom byli konkrétnější – nové spoje začnou létat na konci října, tedy se zimním letovým řádem. Bude se jednat o rotace dvakrát týdně mezi Prahou a Belfastem, Birminghamem a Glasgow. Třikrát týdně mezi Prahou a Liverpoolem, Neapolí a Nantes. Ceny jsou v tento okamžik příznivé. Např. zpáteční letenka do Liverpoolu by se dala pořídit v listopadu v nejlevnějším tarifu od 3 tisíc a Neapol i za polovinu této částky. Infomace z 14.06.2024.

Zavazadla do letadla – základní infomace

Mnohým cestujícím není jasné, jaká zavazadla si mohou vzít na cestu. Bohužel neexistují pro všechny letecké společnosti jednotné podmínky. Každá letecká společnost si vytvořila svoje, a i ty ráda mění.

Zde jsou tedy základní informace k zavazadlům:

Odbavené zavazadlo – to je takové, které necestuje na palubě letadla s cestujícím, ale je předem odbavené a je uloženo v trupu letadla, nákladním prostoru k tomu určeném, zpravidla se používá název zavazadlový prostor pro odbavené zavazadla. Jeho povolená maximální váha je uvedena na letence. Jakékoli její překročení znamená poplatek za nadváhu, který je nutné zaplatit před odletem na letišti. Dále jsou určeny také rozměry zavazadla, které jsou také uvedeny na letence a nebo na stránkách dané letecké společnosti. Do odbaveného zavazadla určitě nepatří: baterie a vše, jehož součástí baterie jsou (holící strojek, tablet, elektronické cigarety apod.), cokoli hořlavého, cennosti a doklady.

Palubní nebo také příruční zavazadlo – v tomto případě je takové množství variant, že informace zúžíme na naprostý základ, co v něm může být, ale jeho rozměry a váhu si cestující musí zjistit při nákupu letenky, jelikož cena letenky se orientuje podle too, jaké zavazadlo si předem k letence přikoupíte. Každé překročení velikosti a váhy bude stát dost peněz a komplikací při odbavení. Například Ryanair má v základní ceně „zavazadlo“ o rozměrech 40x20x25 cm, které se dá pod sedadlo. Pokud chcete větší, co patří do přihrádky nad hlavou a má rozměry 55x40x20 a váhu do 10kg, už je třeba si ho dokoupit. Stejně tak to platí pro další zavazadla, které je nutné dokoupit předem, jelikož u všech leteckých společností platí, že dokupování zavazadla na letišti je výrazně dražší, než si ho zajistit při rezervaci letenky. Do příručního zavazadla nedávejte nic ostrého (nůžky, kovové pilníky, nožíky), lepící pásky, struny, nářadí, tekutiny přesahující v součtu 1 litr, ale s tím, že každá nádoba nesmí přesáhnout 100 ml. Do tekutin se počítají také pasty a krémy. Dále nesmíte mít více, jak jeden zapalovač a ten nesmí být benzinový nebo turbo.

Snad tato základní pravidla alespoň trochu pomohou předejít případným komplikacím.

Program OK PLUS končí

Pokud jste zaregistrováni ve věrnostním programu letecké společnosti ČSA, tak ten bude ukončen k 26.říjjnu tohoto roku. Nastřádané míle můžete využít také nejpozději k tomuto datu. Následně budou nevyužité míle bez jakékoli kompenzace nevratně smazány. Z tohoto pohledu se zcela jasně jeví, že ujištění Smartwings, o zrušení označení letů OK a jejich přechod na QS, o kterém jsme Vás informovali, se cestujících nikterak nedotkne, nebylo zcela pravdivé. Praha 12.06.2024.

Pokuty za nepovolené praktiky

V Praze dne 11.06.2024. Španělsko si došláplo na nepovolené obchodní praktiky nízkonákladových leteckých společností Vueling, EasyJet, Volotea a Ryanair a udělila jim nejvyšší pokutu v historii. Tamnímu ministerstvu se nelíbily nejasné obchodní podmínky, zpoplatnění příručních zavazadel, poplatek za výběr sedadla pro závislou osobu (např. dítě) a tisk palubních vstupenek. Bude v dohledné době i naše příslušné ministerstvo hájit práva českých cestujících nebo budou poslanci stále strkat před problémy hlavu do písku? Španělé dali jasný signál a uvidíme, zda se toho chytnou i jiné státy nebo i samotní poslanci EU, či jen jednotlivě samostatných států. Pravdou je, že je pro cestující naprosto nekomfortní, aby pro každý let zkoumali, které zavazadlo si budou moci vzít a chodili po obchodech a kupovali si zavazadla podle toho, se kterou leteckou společností poletí. Nemluvě o pokutách, které hrozí za až minimalistické překročení limitů.

V létě do Bulharska

Do bulharské Varny zatím zajišťují spojení z Prahy dvě letecké společnosti. To jsou Bulgaria Air a Smartwings. Ceny zpátečních letenek se pohybují okolo osmi tisíc. Dobrou zprávou pro nás je, že tito dva dopravci dostanou od srpna konkurenci v podobě nízkonákladového Wizz Airu. Ten má v plánu zajistit rotaci mezi Prahou a Varnou dvakrát týdně, a to za poloviční cenu, než nabízí výše zmíněné letecké společnosti.

 

Do 74 destinací se Smartwings

Tato letecká společnost si díky pronájmu navýší počet letadel na 58. Díky tomu může nabídnout v letní sezóně spojení z Čech do 74 destinací. Tak se poprvé dostává na lepší čísla, než před covidem. A co na to cestující? Uvidíme, zda se budou některé lety škrtat, či zda se plány produktových managerů potvrdí a cestující budou spokojeni. Ty asi zatím nejvíce trápí lety, kde letadlo z jakýchkoliv příčin, ať už plánovaných či mimořádných, „staví na každém kroku“ a sbírá cestující jako tramvaj po Praze.

Přímý let do USA

Již se stalo tradicí, že je letní letový řád obohacen o spojení mezi Prahou a New Yorkem. 15 let tuto linku pravidelně od května do října provozuje Delta Air Lines. Letos se bude jednat o každodenní rotaci, na kterou budou nasazeny Boeingy 767-300ER. Do USA si tak bude moci každý den zaletět 217 cestujících.

Nejlepší letecké společnosti za rok 2023 podle SKYTRAX

Ještě než zveřejníme letošní výsledky nejlepších leteckých společností světa, tak se můžeme ještě ohlédnout do loňského roku a podívat se, jak se vedlo leteckým společnostem v žebříčku, který každoročně sestavuje portál Skytrax. Létání se stalo součástí našich životů a jen těžko si představit, že tak patříme mezi 5% lidí na světě, kteří letadlem alespoň jednou cestovali. My, co nás letectví baví a zajímá, jsme si už zvykli, že mezi nejlépe hodnocenými společnostmi jsou vždy hojně zastoupené ty z Asie. Ani v loňský rok nebyl výjimkou. Posuďte sami:

  1. Qatar Airways
  2. Singapore Airlines
  3. All Nippon Airways
  4. Cathay Pacific Airways
  5. Emirates
  6. EVA Air
  7. Hainan Airlines
  8. Lufthansa
  9. Thai Airways

Značka OK zmizí – ČSA nově pod QS

Od zimního letového řádu už nebudou lety ČSA označovány kódem OK. Vzhledem k tomu, že většina letů je operována pod taktovkou Smartwings, budou všechny lety používat jednotný kód QS. Smartwings to oznámilo prostřednictvím své mluvčí a bylo upřesněno, že se jedná o snahu o efektivnější přepravu, a že ČSA nezanikne. Jejich dvě letadla budou stále létat v barvách ČSA. Jen označení bude jiné. Přes sto let použivaný kód OK tak zřejmě nadobro zmizí z letenek a rezervačních systémů. ČSA se tímto krokem dále integruje do Smartwings, což je dlouhodobá snaha přeměny historické společnosti k novým majitelům. Z našeho pohledu je to další smutný krok ke skomírající dříve národní letecké společnosti.

Dreamliner má i Austrian Airlines

Rakouská letecká společnost Austrian Airlines koupila svůj první Boeing 787-9 Dreamliner. Zatím ho využívá jen na krátké lety po Evropě, aby se zacvičily posádky. Na dálkové lety bude nasazen v druhé půlce června. Předpoklad je, že bude operovat spojení s USA. Tak to se už těšíme, jak si cestující z okolí Vídně užijí nové letadlo do Ameriky.

Výročí Wizz Airu – 20 let !!

Maďarský nízkonákladový dopravce oslavuje dvacet let na trhu. U jeho založení byl americký kapitál. Za dobu své existence se rozrostl do letecké společnosti, která disponuje více než 200 letadly. Z Prahy můžeme využít spojení do deseti destinací na linkách Wizz Airu, no není to k vyzkoušení?

Přímý spoj mezi Prahou a New Yorkem

Letecká společnost Delta zahájila pravidelné každodenní přímé spojení mezi Prahou a New Yorkem. Bude provozována Boeingem 767-300. Odlety z Prahy budou vždy ve 12:10 a z New Yorku v 19:40. Let trvá okolo devíti hodin. Díky velké konkurenci ceny zpátečních letenek začínají už na 14 tisících korunách.

Bez PCR testu do Číny

Od května je možné vstoupit na palubu letadel směřujících do Číny bez nutnosti negativního PCR testu. Nyní stačí absolvovat antigenní test během 48 hodin před odletem. Výsledek takového testu čínské úřady i nadále vyžadují a kontrolují.

Se SASem do Bangkoku

Letecká společnost SAS po devíti letech otevře 30.října přímou linku mezi Kodaní a Bangkokem. Bude ji provozovat třikrát týdně a posílí se tím spojení mezi Evropou a Asií. SAS tak reaguje na zvýšenou poptávku zejména cestujících na dovolenou.

ČSA slaví 100 let od založení druhým letadlem

Letecká společnost ČSA má nyní 2 letadla a bude tak moci zdvojnásobit spojení mezi Prahou a Paříží. To je jediná trasa, kterou tato letecká společnost provozuje. Novým letadlem je pronajatý Airbus A320 vyrobený v roce 2009.

Ponese označení OK-100, jako připomínku ke stému výročí založení ČSA.

Posílání zpráv během letu u Turkish Airtlines

Letecká společnost Turkish Airtlines nabízí cestujícím, kteří jsou současně členy jejich věrnostního programu, posílání bez omezení zprávy prostřednictvím aplikace WhatsApp, Messenger a iMessage během letu. Zatím to není možné na všech jejich letech, protože ne všechna letadla mají Wi-Fi připojení. I tak letecká společnost předpokládá, že dojde k velkému nárůstu členů jejich věrnostního programu. Přihlášení do něj je bezplatné.

Přímá linka do Soulu

Během letního letového řádu bude možné využít třikrát týdně přímé spojení mezi Prahou a Soulem. Tuto linku bude provozovat letecká společnost Korean Air Boeingem 777-300ER. Z Prahy bude odlétat vždy v pondělí, středu a pátek.

Od září letenky z Prahy přímou linkou do Lyonu

Nízkonákladová letecká společnost easyJet by měla od 4. září otevřít přímé spojení mezi Prahou a francouzským Lyonem. Linka by měla mít rotaci dvakrát týdně v pondělí a v pátek. Cena jednosměrné letenky bez zavazadel startuje na 984,- korunách. Za odbavené zavazadlo si musí cestující připlatit 1.260,- korun. Cena je to velmi optimistická a pouze zájem pasažérů ukáže, zda je linka udržitelná.

Letenky Z Prahy na Tchaj-wan

Od 18. července zahájí letecká společnost China Airlines pravidelnou linku Praha – Tchaj-pej. Bude se jednat o přímé lety dvakrát týdně. Odlety z Prahy budou vždy ve středu a v neděli v 11:05 hodin. Délka tohoto letu je 12 hodin a 30 minut. Nasazen bude Airbus A350-900 pro 306 cestujících. Cena zpáteční letenky začíná na 18.700,- korunách, avšak reálný předpoklad bude o několik tisíc více.

V létě na sever

S leteckými společnostmi Norwegian a Eurowings se lze každý den dostat do norského Osla a dánské Kodaně. S letním letovým řádem budou tyto linky ještě posíleny o leteckou společnost Ryanair. Tím vznikne nabídka tří dopravců na stejné destinace a bude zajímavé sledovat, která letecká společnost tento boj neustojí.

Do Ománu a dále

I pro letní sezónu plánuje letecká společnost SalamAir pokračování svých letů mezi Prahou a Maskatem. Od 26. června navýší frekvenci letů z jednoho týdně na dva týdně vždy v pondělí a v pátek. Cestující tak mohou využít širokou nabídku návazných letů z Maskatu do střední a jihovýchodní Asie.

Na Zakynthos s Eurowings

Letecká společnost Eurowings zahájí dne 4. červan provoz na pravidelné lince z Prahy na Zakynthos. Toto spojení je plánováno do 1. října každou neděli.

 

Turistická daň v Thajsku

Od 1. června 2023 začne Thajsko vybírat od každého cestujícího turistickou daň ve výši 300 bahtů. Od té jsou osvobozeny děti do dvou let a ti, co v Thajsku nezůstanou ani jednu noc. Daň bude započtena do ceny letenky. Pokud do Thajska bude někdo cestovat po vodě nebo po zemi, zaplatí 150 bahtů. Následně bude výnos z této daně použitý na údržbu a rozvoj turistických lokalit.

Do Kišiněva jen do 9. března

Letecká společnost Wizz Air oznámila, že od 9. března zruší své spoje mezi Prahou a moldavským Kišiněvem. K tomuto kroku přistoupila z bezpečnostních důvodů. Wizz Air byl pro mnoho cestujících leteckou společností, kterou se bylo možné přiblížit k ukrajinské Oděse. Od Kišiněva to tam bylo pouhých 200 kilometrů. Nyní budou tito cestující dopraveni do rumunského města Jasy, kam Wizz Air lety přeloží. Cesta na Ukrajinu se tak prodlouží o 140 kilometrů.

Nové linky Ryanairu

Od 1. července tohoto roku začne létat nízkonákladová letecká společnost Ryanair mezi Prahou a Sevillou. Lety budou operovány vždy v sobotu a v úterý a cena za jednosměrnou letenku začíná na 100 eurech. Tato letecká společnost posiluje i na letišti v Krakově. Od letního letového řádu bude mít odtud spojení s Rhodosem a Rimini.

Další pravidelná linka do Kišiněva

Po maďarském nízkonákladovém dopravci Wizz Air, který létá z Prahy do Kišiněva dvakrát týdně, bude tato dvě města propojovat další nízkonákladový dopravce. Bude jím moldavský FlyOne. Letenky budou k dispozici od 26. června. Létat se bude také dvakrát týdně. Vždy v pondělí a v pátek. Cena jednosměrné letenky s příručním zavazadlem má startovat na 39 eurech.

Poškozené letiště v Turecku

Siné zemětřesení na území Turecka a Sýrie poškodilo ranvej na letišti ve městě Hatay. Toto letiště, které bylo převážně využíváno pro vnitrostátní lety nebo lety do sousedních států, je do odvolání mimo provoz.

Air France reaguje na zrušení restrikcí

Letecká společnost Air France navyšuje své lety do Číny a reaguje tak na zrušení restrikcí spojených s cestováním do této země. Od letního letového řádu by měly Paříž spojovat každý den lety s Pekingem, Šanghají a Hongkongem. Nadále platí pro tyto spoje speciální opatření, kterými jsou povinné roušky po celou dobu letu pro všechny cestující na palubě a dále předložení negativního PCR testu před odletem.

Ocenění nejlepších leteckých společností

Stalo se tradicí, že jednotlivá mezinárodní letiště zveřejní každý rok žebříček nejlepších leteckých společností za rok uplynulý. V případě Letiště Praha se za rok 2022 oceňovaly letecké společnosti v různých kategoriích.

Prvenství v kategorii nejrychleji rozvíjející se dopravce získala společnost Smartwings. Nejefektivnějším dopravcem se stal Finnair. Nejmenší ekologickou stopu za sebou zanechal easyJet a nejlépe využila marketingovou podporu společnost Emirates.

Nedostatek letadel u Lufthansy

Letecká společnost Lufthansa se potýká s nedostatkem letadel na dálkové lety. Proto znovu vrací do provozu ta, která již s nástupem pandemie koronaviru odstavila. Důvodem nedostatku letadel je zpoždění dodávek objednaných nových strojů dokonce o několik let. Stávající letadla, která mají k dispozici, neodpovídají požadavkům cestujících na dálkové lety. Chybí jim totiž vyšší cestovní třídy. Proto se například do provozu vrátil patnáct let starý Airbus A340-600, kde je 8 míst v první třídě, 44 v business a 32 v prémium economy. V běžné economy je jich 213.

Uber na letišti

Vítězem výběrového řízení na provozovatele taxislužby na Letišti Václava Havla Praha se stala společnost Uber. Od ledna tohoto roku bude tato společnost informovat předem cestujícího o konečné ceně poptávané cesty, a to i těch mimopražských. Cenu nebude smět řidič překročit, ani při objížďce nebo koloně. Cenu nevypočítává řidič, ale software. Cestující si jízdu objedná buď v telefonu přes webové rozhraní bez nutnosti stahování aplikace nebo přímo v příletových halách obou terminálů pomocí kiosků. Vozový park společnosti Uber je ve stáří do pěti let a jedná se o auta vyšší střední třídy.