Aktuality
Nové rentgeny na pražském letišti
Letiště uvádí do provozu nové CT rentgeny, které by měly rozeznat tekutiny a elektroniku. Tím by odbavení pro cestující mělo být hladší. Šéf letiště se nechal slyšet, že díky této nové technologii budou mít cestující lehčí odbavení a zároveň takto dokáží navýšit kapacitu kontrolních stanovišť. Nové rentgeny však nalezneme jen na Terminálu 2, kde se nachází centrální kontrola. V provozu jsou aktuálně dva CT rentgeny a do začátku července mají přibýt ještě čtyři. V následujícím roce se očekává poslední dodávka dalších čtyř kusů těchto rentgenů. Letiště předpokládá, že kapacita kontrol by se mohla navýšit asi o pětinu a k tomu má přispět i nárust počtu zaměstnanců bezpečnostní kontroly. Na cestující by však mohla čekat ještě jedna další příjemná změna a to navýšení limitu tekutin v palubních zavazadlech, o kterém se jedná na úrovni Evropské unie a na navýšení na původních 300 mililitrů tlačí i evropská letiště.
Letní sezona na pražském letišti
Letní sezona na Ruzyni začne 30. března a skončí 25. října. Po tuto dobu si cestující mohou vybírat ze 165 destinací. Ve srovnání s rokem minulým jde o podobný počet destinací, ale letiště očekává pasažérský rekord díky zvýšení některých frekvencí a příchodu nových dopravců. Letos se tak tedy můžeme těšit na nabídku od 75 leteckých společností, což je o 7 více než vloni. Letošními novinkami jsou Toronto s Air Canada a Abú Dhabí s Etihad Airways. Na více než 40 pravidelných linkách se zvýší týdenní frekvence – jde hlavně o destinace jako jsou Turecko, Itálie či Řecko. Letiště v návaznosti na očekávaný nárůst pasažérů oznámilo, že se dohodlo o využití 500 parkovacích míst u obchodního domu POP Airport, odkud cestující přepraví na letiště shuttle bus.
Pardubické letiště získalo firmu na dostavbu terminálu
Pardubické letiště podepsalo smlouvu na dostavbu druhého patra stávajícího terminálu. Jde o firmu Chládek a Tintěra. Dostavba bude stát 87 milionů korun a letiště na něj získalo finance prodejem nepotřebných budov. Terminál Jana Kašpara, jenž je v provozu od roku 2018 se tak může těšit na novou čekárnu, občerstvení a jednu odletovou bránu, které vzniknou v druhém nadzemním podlaží. Předpokládaný termín dokončení je 16. srpna 2025.
Spojení Budapešti s Indií
Zatím zpráva ze strany lowcostových aerolinek Wizz Air ještě oficiálně není potvrzená, avšak maďarský ministr zahraničních věcí již oznámil, že maďarská letecká společnost má ještě tento rok do Indie začít létat. První linkou, která spojí Maďarsko s Indií, bude do Bombaje. Má jít o přímou linku na denní bázi a cestující by měly přepravovat Airbusy A321XLR s prodlouženým doletem, které letecká společnost očekává v brzké době. Zkušební let tohoto letounu proběhl 17. března. V rezervačním systému ještě letenky nenajdete. Ministr také informoval, že jednají i o zavedení přímých letů do Dillí. Pokud se tak tedy skutečně stane půjde o přelom v nízkonákladovém létaní ze střední a východní Evropy. Zájem o spojení s Indíí dlouhodobě projevuje i letiště Praha.
POZOR na vstup do VELKÉ BRITÁNIE a IRSKA – je nutná registrace ETA
Nová informace o změně podmínek vstupu do Spojené království Velké Británie a Severního Irska.
Od 2. dubna 2025 budou občané České republiky pro krátkodobou návštěvu Spojeného království potřebovat registraci v systému ETA (Electronic Travel Authorisation).
ETA bude nutná i pro případ tranzitu (přestupu) přes území Spojeného království při cestě do navazující destinace, ale jen v případě, že cestující vystoupí z tranzitu. Pokud v něm zůstane, neopustí celní prostor, tak ETA není nutná.
Nejedná se o žádnou vízovou povinnost, nýbrž jen o registraci.
Registrace bude možné začít provádět od 5. března 2025.
Platnost registrace je nyní plánována na dva roky a v této době můžete realizovat libovolný počet návštěv. Po vypršení je třeba zažádat znovu. Samozřejmě je ETA svázaná s cestovním pasem, takže je třeba zvážit, jestli si nejdříve nudělat nový pas a k tomu ETu.
Nepříjemná zpráva pri hříšníky bude fakt, že platnost pobytu je maximálně 6 měsíců a bude tímto velmi dobře kontrolovatelná. Jestliže jste ve Velké Británii za účelem studia nebo práce, je třeba zažádat o patřičné vízum.
Více informací naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí nebo na vládních webových stránkách:
Air Canada mění typ letadla na sezónní lince Praha – Toronto
Již jsme informovali o nové lince Praha Toronto, která bude létat z Prahy od začátku června do konce září letošního roku 2025. Nyní dopravce změnil typ letounů, kterými bude pasažéry přepravovat. Místo původně plánovaných Dreamlinerů nasadí Airbusy A 330-300, které jsou starší. Konfigurace obou letadel, kterými letecká společnost disponuje je však velmi obdobná; 2 nebo tři cestování třídy a i počet míst zůstane mezi 250 – 300 místy na let. Lety jsou plánovány vždy v pondělí, středu a sobotu a letenky je již možné zakoupit. Takže kdo se chystá přes letní měsíce do Kanady, má jedinečnou možnost využít přímý let do Kanady, resp. do Toronta. Pamětníci si možná nostalgicky vzpomenou na dobu, kdy přímou linku provozovalo i ČSA, ale nová doba tuto airlines zlikvidovala a zbyly jen vzpomínky. Tak budeme pevně věřit, že si to Air Canada dobře spočítala a nebude hned po začátku lety rušit a překnihovávat na jiné linky, které by už byly přes některé přestupné body v Evropě.
Letiště Heathrow je od 22. března opět v provozu !!
Londýnské letiště Heathrow již ten samý den, kdy požár zapříčinil zastavení celého letištního provozu, večer už začal obnovovat provoz a dne 22. března 2025 již byly všechny lety obnoveny.
I přes všechny snahy tisíce lidí obslužného personálu, kteří pomáhali na samotném letišti a také v kancelářích leteckých společností a IATA cestovní agentur, stále zůstává otázka, jak je možné, že páté největší letiště světa vyřadí jeden požár a to mimo plochu letiště. I přes záložní systémy a všechna možná opatření požár jednoznačně odhalil, jak zranitelná letiště mohou být a vlastně jak moc je naše společnost náchylný na podobné nedostatky, stejně tak jak málo stačí, aby se desetitisíce lidí nemohli dostat tam, kam původně plánovali. Zřejmě by pomohla větší diverzifikace zdrojů.
Největší letiště ve Spojeném království Heathrow je mimo provoz.
21. března 2025 vedení letiště oznámilo, že bude minimálně celý den mimo provoz; je totiž bez proudu. Závadu způsobil rozsáhlý požár, který zasáhl i rozvodnou stanici a tím vyřadil na delší dobu všechny systémy letiště.
Pro všechny cestující a letecké společnosti tímto dochází k neskutečně složité práci, jejímž cílem je odklonit všechny lety mimo Heathrow na okolní letiště. Bude velmi složité, především pro cestující, kteří na tomto letišti přestupují, aby se dostali na svůj další let.
Ze strany letiště Heathrow došlo k doporučení, aby všichni cestující se se svými dotazy obraceli na leteckou společnost, která jim poskytne relevantní informace.
Jen pro představu, letiště Heathrow denně odbaví přibližně 1300 příletů a odletů.
Nadále budeme bedlivě sledovat celou situaci a případně dále informovat.
Zavedení elektronického systému víz v Iráku – víza Irák
Od 1. března tohoto roku zrušil Irák udělování víz po příletu (visa on arival). Aktuálně je tedy potřeba nejméně 24 hodin před odletem zažádat o turistická víza, která stojí na 30 dní přibližně 3 800 Kč (206 000 IQD). Jejich schválení či zamítnutí totiž trvá 24 hodin a po spuštění elektronických žádostí se vyskytly problémy s udělováním víz a mnoha cestujícím se tedy stalo, že je v Istanbulu odmítli pustit na palubu. Součástí víz je i základní cestovní pojištění platné na území Iráku. Víza jsou platná po celé zemi, tedy jak ve Federálním Iráku tak i Iráckém Kurdistánu.
Navýšení letů do Prahy
Turkish Airlines oznámili, že v průběhu letošní letní sezóny rozšíří nabídku letů mezi Prahou a Istanbulem. K aktuálně vypsaným letům, které jsou ve třech rotacích vždy v pondělí a ve čtvrtek přidá v období od 3. července do 28. srpna ještě jednu další rotaci. Tento let bude obsluhovat Boeing 737-800 s kapacitou 151 pasažérů. Domníváme se, že rotace doplní další možné lety přes Tureckou metropoli do Asie a dalších destinací, které lety přes Istanbul nabízejí.
Co znamená NDC? Co je New Distribution Capability?
V krátkosti se Vám pokusíme vysvětlit, co znamená zkratka NDC – New Distribution Capability.
Letecké společnosti celého světa jsou od doby nástupu internetu podrobovány neustálému porovnávání tarifů, leteckých spojení a nabízených služeb na palubách svých starších či novějších leteckých flotil.
Popravdě vzato to nemají jednoduché, vždyť se jedná o miliardový business, který, jen pro představu, je vyšší, než státní rozpočty malých států Evropy; jen pro zajímavost LH Group reportovala obrat cca 38 miliard Euro za rok 2024, a tak jakékoliv zaváhání může znamenat vysoký propad obratu a s tím spojenou vysokou ztrátu. A tak je zcela zjevné, že se airlines snaží ušetřit kde mohou a získat co nejvíce klientů, jak jen to jde.
Za tímto účelem si letecké společnosti uvědomili, krom jiného, že jejich platby na distribuci letenek skrze hromadné prodejní kanály, odborně se jim říká Global Distributions Systems – GDS (např.: Amadeus, Galileo, Sabre apod.) je stojí nemalé náklady, v průměru se můžeme bavit o cca14€ za letenku (záleží na počtu segmentů, kuponů), a tak se rozhodli, že budou distribuci zajišťovat samy. To jim umožní hned řadu výhod, od tvorby vlastní cenové politiky nezávislé na přímém porovnání s konkurencí, větší kontakt s přímým zákazníkem, vyloučí odbornou pomoc cestovních specializovaných IATA cestovních agentur a budou moci významné korporátní klienty napojit na přímý prodej. Zní to jako báječný plán, který ušetří miliony, ale realizace není tak snadná, jak si právě u výše jmenované letecké společnosti mysleli, oni jsou totiž průkopníci dané myšlenky, které se říká ve zkratce NDC – New Distribution Capability. Zjednodušeně vzato se dá říct, že se jedná o prodej bez účasti GDS a pokud možno i bez IATA agentur, prostě prodej napřímo. Úplně nejlepší scénář by byl, kdyby klient otvíral stránky jen jedné velké airlines a tam si kupoval to, co tam najde. Ale realita je trochu jiná. Konkurence zde musí být a klient si musí sám stanovit, která varianta je pro něj ta optimální. Žádná letecká společnost nemůže obsáhnout lety celého světa, i když se snaží prostřednictvím svých aliancí, resp. aliančních partnerů tam, kde se jim to fyzicky nevyplatí, nasadit svá letadla a kde by se na daném trhu nemuseli udržet nebo je pro ně velké riziko, že by linka byla nerentabilní, a tak dochází k tomu, že se jednotlivý prodejci, IATA agenti, za vynaložení velkých nákladů na IT jednotlivě připojují k rozhraní velkých leteckých společností, které se rozhodli rozšířit svoji distribuci o NDC (jen chci podotknout, že každé rozhraní je jiné).
Samotní prodejci v tom vidí krok zpátky, jelikož proč mít další systémy pro připojení k arilines, když už tady globální systémy byly? Proč mít při prodeji otevřených 15 oken prohlížeče, když dříve stačil jeden? Odpověď je jednoduchá, airlines si spočítali, že se jim stále vyplatí dát koncový bod, ke kterému se mohou IT specialisté IATA agentur připojit a zprovoznit svůj online. A kdo nechce, tak nemusí, bude prodávat letenky s přirážkou za distribuci GDS nebo spoléhají, že si klient s určitostí najde právě to jejich výhodné spojení sám na jejich stránkách. Tím si samy vytvořili velké náklady na distribuci a zároveň přenesli obrovské náklady na prodejce letenek, čímž se jim povedlo jich část zcela eliminovat, a zároveň po vzoru low costových airlines, se vrhli na přímý boj o každého zákazníka. Pomůckou jim k tomu byly FFP (frequent flyer program – bodové a milové programy pro cestující a korporátní sféru) které si za ty roky prodejů vybudovali a celková obchodní síla globálních celků a aliancí.
Určitě to znáte, jednou se přihlásíte, aby jste získali nějaké výhody pro další let a už se reklam a různých nabídek jen tak nezbavíte, stále je vám budou podsouvat; jste přece náš klient a tak přímý boj o klienta začal, aniž by kdokoliv na začátku tušil, kam to vše směřuje.
Otázkou zůstává, co by se stalo, kdyby GDS obecně zlevnili své služby a naprogramovali by NDC tarify do svého prostředí? No nic, klienti by si toho ani nevšimli, prodejci by měli mnohem jednodušší práci a v konečném důsledku by byly letenky levnější, jelikož napojení na NDC a tvorba online systémů stojí vlastníky nyní mnohem víc, než dříve. Navíc ne každý online má všechny letecké společnosti integrované do své prodejní sítě. Takže airlines asi ušetřili, ale klienti to nepocítí. Ba naopak, ceny sice vypadají levně, ale je k nim třeba připočíst další platby; především za zavazadla (malá, větší a velká – odbavené zavazadlo), dokupování sedaček různých kategorií, celosvětová inflace a hlavně, pro konečného zákazníka je nyní mnohem těžší srovnat si jednotlivé tarify a konečné ceny, které ne každý online uvádí hned na začátku, a to nemluvím o platbě kartou, která je v případě firemních zákazníků zpoplatněna.
V konečném důsledku je pro airlines velmi složité nabízet letenky, resp. ceny letenek předem, aniž by věděli, komu je nabízejí. Proto je pro ně mobilní aplikace a přihlášení klienta při každém vyhledávání tak důležitá. Určitě jste někteří odpozorovali, že pokud se budete stále dívat na jeden termín a destinaci, tak se vám cena bude zvyšovat. Ano, to je cíl, větší zisk ze sedačky v letadle.
Letecké společnosti udělali rozkol v zavedených pořádcích, rozporcovali zavedené tarify a jejich podmínky, a využili situaci a rozparcelované tarify začali opět spojovat a to tak, že si je nyní klient tvoří sám, říká se tomu ANCILLIARIES. Takže se zrušily staré pořádky a zavádí se nové. Vše se kupuje jednotlivě. No a tomu se začalo říkat FARE FAMILIES; prodává je několik významných aerolinek jak v Evropě, tak i v USA a Asii. Toho se samozřejmě chytli marketingový odborníci a začali tvořit, nyní přichází s tím, že současné nabídky opět svážou do balíčků, které se jmenují FLEX, SAVER, CLASSIC, FLYDEAL apod., Tím docílí toho, že si sice můžete koupit jen to minimum služeb, které chcete, ale taky vás vábí na další služby se slevou, takže když si koupíte ancilliaries svázaných do fare famillies, tak dostanete nějakou slevu, prakticky utratíte více, což je vlastně záměr. Ale tím nekončíme, teď si představte, že se tyto nabídky začnou křížit a prolínat. Chápete, kam tím airlines míří?
Dalším cílem je celosvětový marketing. Zaměření ceny na trzích, kde je rozdílná kupní síla. A myslím, že tady už svítá všem, tady si každý už určitě udělá obrázek sám. Třídění klientů od těch nízkopříjmových až po ty korporátní, kteří využívají business letenky. Kam až legislativa dovolí aerolinkám zajít, není zatím zjevné, ale zatím můžeme být rádi, že jsou zde možnosti anonymního vyhledávání a že stále máme možnost volby.
Tendr na letecké spojení Bratislavy s Košicemi
Naposledy na této lince létaly stroje ČSA a poslední letoun tudy proletěl v roce 2019. A tak slovenské ministerstvo dopravy vyhlásilo tendr na linku z Bratislavy do Košic. Původně ministerstvo chtělo, aby linka byla provozována od března roku 2025, ale všichni přihlášení avizovali, že tento termín nebudou schopni dodržet a tak resort prodlužuje termín přihlášek. Nové spuštění linky se tedy očekává od 26. října 2025. Podmínkou tendru je sedm rotací týdně, vždy v pondělí, středu a pátek ráno a večer a v neděli odpoledne. Minimální velikost letadla je 40 pasažérů. Resort dopravy si také zastropoval ceny, které by měly být následující – jednosměrná letenka bez odbaveného zavazadla na maximální částce 80 EUR, se zavazadlem 90 EUR a zpáteční letenka bez zavazadla maximálně 130 EUR a se zavazadlem 145 EUR. Tyto částky se mohou měnit, ale nesmí být vyšší než tyto zastropované.
Ohlédnutí za uplynulým rokem
Rekordní návštěvnost v roce 2024 poukazuje na návrat turismu na úroveň před covidem. Nejvíce turistů k nám míří z Německa, Polska a Nizozemska. Turisty láká cenová dostupnost i široká nabídka aktivit. Německo zůstává nejsilnějším trhem. Z uvedených tří zemí zaznamenalo Polsko největší procentuální nárůst, zatímco Nizozemci udržují stabilní úroveň návštěvnosti. Nejvíce navštěvované jsou kraje Praha, Královehradecký, Liberecký, Jihočeský, Jihomoravský a Vysočina či Karlovy Vary.
Egypt upravuje vízovou politiku
Cílem úprav má být popularizace cestování do Horního Egypta mimo hlavní sezonu probíhající během zimních měsíců. Počátkem jara chce Egypt rozšířit počet vstupních míst do země, na kterých budou cestující zbaveni povinnosti uhradit turistické vízum v částce 25 USD. Aktuálně jde o vstupní bod – letiště Šarm aš-Šajch, které leží na Sinajském poloostrově. Nově se bude týkat i letiště Luxoru a Asuánu. Cílem úprav má být popularizace cestování do Horního Egypta mimo hlavní sezonu probíhající během zimních měsíců.
Nové plány Krakovského letiště
Polské letiště uvedlo investiční plány, ze kterých vyplývá, že do roku 2031 chce vybudovat nový terminál a nové přistávací a vzletové dráhy. Projekt má být rozšířením a zároveň přestavbou současného terminálu. Cílem rozšíření je odbavit asi 19 milionů cestujících ročně. Začátek prací začne na západní straně a dále se přesune na stranu východní. Rozšíření by mělo být hotové v roce 2031 a terminál se bude rozkládat na ploše 120 tisíc metrů čtverečních s 33 odletovými branami. Rozšíření počítá i s možnou expanzí na kapacitu 25 miliónů pasažéru ročně.
Nová linka mezi Prahou a Chorvatskem
Z pražského letiště se začne po dlouhé pauze opět létat do Záhřebu a to na palubě Airbusu A220 letecké společnosti Croatia Airlines. Inaugurační let se uskuteční 2. června tohoto roku a spoj bude létat 3x týdně, vždy v pondělí, středu a pátek, minimálně po celou letní sezónu. Stejný dopravce posiluje také spojení do Dubrovníku a nově nabídne dva lety týdně, tedy stejně jako na spojení se Splitem.
Letiště Pardubice v rekonstrukci do konce června
Od 17.února 2025 do konce června bude probíhat oprava dráhy v Pardubicích a letiště bude zcela uzavřeno. I přes tuto plánovanou a nahlášenou opravu, dochází k prodeji letenek na spoje Ryanair, které dle současných informací nemůžou odletět. Avšak Ryanair je má stále v prodeji i přes opakované upozornění. Nedoporučujeme tedy kupovat letenky s odletem z Pardubic, dokud nebude zřejmé, kdy bude rekonstrukce ukončena a budou moc opět lítat všechny plánované spoje.
Air France a KLM zpoplatní výběr sedadel
Od 20. února 2025 ruší letecké společnosti z aliance SkyTeam bezplatný výběr sedačky, aerolinky zpoplatní výběr sedadla všem cestujícím, kteří disponují letenkou vystavenou v tarifu „Light“. Doposud se dalo automaticky přidělené místo během check-inu bezplatně změnit na jiné volné sedadlo, nyní to bude možné pouze za poplatek. Cestujících ve vyšších tarifech se však tato změna netýká, stejně tak jako členů věrnostního programu Flying Blue se statusem „Silver“ a vyšším a dále skupinových letenek. Společnosti však ujišťují, že v rámci stejné rezervace nebudou cestující rozsazováni a systém jim alokuje místa vedle sebe, pokud to půjde.
Letecká společnost Condor rozšiřuje spojení
Tentokrát to je do Panamy a podařilo se to na základě strategického partnerství se společní Copa Airlines. Nyní tedy mohou cestující z Frankfurtu doletět pouze s jedním přestupem do Panama City a odsud se mohou dostat do dalších více než 40 destinací v Karibiku a Latinské Americe. Jak jsme již dříve informovali o spojení Prahy s Frankfurtem se společností Condor mohou nového partnerství využívat i čeští turisté.
Praha Paříž s leteckou společností Vueling končí
Poslední let, který spojuje pražské letiště s pařížským letištěm Orly, bude vypraven dne 28. března tohoto roku. Na letiště Orly tak nabídne spojení z Prahy pouze letecká společnost Transavia. Do francouzské metropole se však cestující mohou dostat přes letiště Charlese de Gaulle se společností Air France nebo Smartwings. Španělská letecká společnost Vueling bude z Prahy dále provozovat lety do Barcelony a Bilbaa.
Zpoplatnění víz v Alžírsku
Alžírsko změnilo vízovou politiku ohledně turistických víz a výrazně zvýšila poplatky za jejich vydání. Dříve bylo s pomocí alžírské agentury možné získat krátkodobé vízum hned po příletu od alžírského ministerstva zdarma. Nově bude vízum po příletu zpoplatněno a cena se pohybuje od 40 do 365 EUR. Cena se odvíjí od délky pobytu v severoafrické zemi. O vízum je možné zažádat i před cestou na Alžírském velvyslanectví v Praze.
Modernizace hlavní dráhy na letišti Praha 2025
31. března tohoto roku zahájí letiště Praha uzavírku hlavní dráhy a to na čtyři a půl měsíce. Během modernizace dráhy dojde k nutným stavebním a technologickým úpravám, díky kterým bude dráha udržena ve standardu požadovaných předpisů a cílem je také zvýšit provozní bezpečnost. Veškerý provoz bude převede na vedlejší dráhu, která svými směry bohužel vede letadla na hustě osídlené části Prahy a Středočeského kraje. Uzavírku dráhy využije i Ředitelství silni a dálnic a to k výměně lávky s navigačním zařízením pro letecký provoz i s zpřístupněním D7 v této části. Modernizace zasáhne i větší část letní sezóny a bude pak probíhat i v roce 2026.
Dvacet let po posledním letu Concordu byla prolomena zvuková bariéra
Prototyp letadla XB-1 společnosti Boom téměř rok od prvního startu poprvé překonal rychlost zvuku. Stalo se tak v Mohavské poušti. K překonání rychlosti Mach 1 došlo ve výšce asi deseti kilometrů. Americká soukromá letecká společnost Boom má již více než sto objednávek na model Overture, který je výrazně větší než testovací letoun XB-1. Uvidíme, zda tento model opravdu vrátí supersoniky s cestujícími zpět do letového provozu.
Modernizace Eurowings
Nízkonákladová letecká společnost Eurowings, spadající do skupiny Lufthansa, zahájila provoz v roce 1993. Soustředí se hlavně na krátké a středně dlouhé lety po Evropě. Její flotila se skládá ze 79 letadel a je složená z Airbusů A319, A320, A320neo, A321neo. Nyní dopravce informoval, že převezme 40 nových strojů Boeing 737 MAX8 za asi 5 miliard dolarů, tedy přibližně 121 miliard korun. Jedná se o největší projekt v celé historii společnosti. Dodávky letounů mají započít v roce 2027 a poslední 40. letadlo má být dodáno v roce 2032. Cílem této akvizice je dle slov Eurowings provozování nejmladší evropské flotily. Takže cestující se mohou těšit na nová a pěkná letadla, která budou nejen ekologická, ale taky velmi přívětivá pro cestování.
První majitel Boeingu777X
Boeing777X je nový typ letounu amerického výrobce letadel. Prvním provozovatelem bude letecká německá společnost Lufthansa. Po sérii odkladů se předpokládá, že první Boeing 777X firma dodává v příštím roce. Celkem má firma vyrobit 27 Boeingů, dvacet bude ve verzi pasažérské a sedm ve verzi nákladní. Další vyrobené a otestované kusy půjdou k dopravcům Emirates, Qatar Airways či Singapore Airlines.

Elektronické vízum (eVisa) a vstupní podmínky pro obchodní cesty
Před cestou si ověřte, zda cílová země vyžaduje vízum nebo elektronické cestovní povolení (např. ESTA pro USA, eTA pro Kanadu, eVisa pro Indii apod.). Některé země umožňují rychlé online vyřízení eVisa, zatímco jiné vyžadují osobní návštěvu ambasády.
🔹 Tip: Pro rychlejší odbavení na letišti si připravte vytištěné potvrzení o uděleném vízu nebo uložte elektronickou kopii do telefonu.

Přímé lety do Soulu
Od letního letového řádu bude posíleno přímé spojení mezi Prahou a Soulem. Stane se tak díky tomu, že od 1.dubna bude létat třikrát týdně tuto linku Asiana Airlines a Korean Air nasadí Dreamliner 787-10 na již pravidelnou linku. Tento letoun je o 56 míst větší, než ten, co tuto trasu doposud operoval.
Rekord odbavených cestujících v Rakousku
Statistiky rakouského letiště ve Vídni odhalily dosažení rekordního počtu odbavených cestujících, kterých v roce 2024 bylo 31,75 milionu. Jedná se o nejlepší výsledek za jeho sedmdesátiletou historii.
Nejčastějšími destinacemi bylo Německo, Španělsko a Itálie. Předpoklad na rok 2025 je zhruba 32 milionu pasažérů. V jižní části vídeňského letiště probíhá výstavba, která by od roku 2027 měla poskytnout dalších 70 tisíc čtverečních metrů pro cestující.
Zde se nabízí drobné srovnání s letištěm v nedaleké blízkosti Vídně. Brno mělo v roce 2024 také nárůst pasažérů, i když se dostalo na celkový počet 750 tisíc cestujících, což je pouhý zlomek toho, co odbavilo vídeňské letiště.
Celkově se dá usoudit, že v dané oblasti skutečně došlo ke zvýšenému zájmu cestujících o proti předchozímu roku a nejednalo se jen o konkurenční boj mezi blízkými letišti.
S Turkish Airlines na Nový Zéland
Letecká společnost Turkish Airlines by se ráda stala společností s největší leteckou sítí na světě. Ke splnění tohoto snu jim chybí linka na Nový Zéland. Bohužel nemají stroj, kterým by bez mezipřistání zvládl let, který by trval 19 hodin. Ale s mezipřistáním by to šlo. Takto zdolávají trasu do Austrálie. Zatím je pouze u plánů a předběžných jednání, ale uvidíme, třeba brzy přineseme informaci, že je tato linka v provozu.
Pět nových destinací pro pražské letiště
Cílem Letiště Praha pro rok 2025 je zlomit rekord přepravených pasažérů z roku 2019, kdy letištěm prošlo 17,8 milionu cestujících. Cílem pro letošní rok je číslo 18,4 milionu cestujících, což je o 2 miliony cestujících více než v uplynulém roce. Nejen proto letiště navýšilo počet o 5 nových destinací, čímž se dostává na 190 obsluhovaných destinací. Na letošním seznamu budou nové destinace jako Abú Dhabí, Toronto, Podgorice, Terst a Vilnius. K dosažení vytyčeného cíle by měli dopomoci i noví dopravci, kterými jsou Etihad Airways, Air Canada, Asiana Airlines, Condor.
Do Izraele jen s registrací ETA-IL
Od 1. ledna 2025 zavádí Izrael v rámci bezvízového styku elektronický registrační formulář ETA-IL (Electronic Travel Authorisation), který musí vyplnit každý cestující před cestou do Izraele. Registraci ETA-IL je doporučeno provést minimálně 72 hodin před plánovanou cestou.
Více informací naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí nebo na vládních webových stránkách:
https://mzv.gov.cz/telaviv/cz/izrael_zavadi_nove_podminky_pro_vstup_na.html
https://www.gov.il/en/departments/topics/eta-il/govil-landing-page
Praha – Frankfurt v režii Condor dvakrát denně
Na palubě letounu A320 společnosti Condor se od 1. května tohoto roku dostanou cestující hned 2x denně do Frankfurtu, odkud budou moci využívat další navazující lety těchto aerolinek. Bude tak konkurovat Lufthanse a jejím letům, kterých má LH až 5x denně. Condor oznámil, že si Prahu vybral z důvodu velké obliby a oznámil, že začne provozovat lety i do Vídně, kde nabídne volné kapacity i cestovním kancelářím.
Bilance cestujících za uplynulý rok na brněnském letišti
V roce 2024 odbavilo brněnské letiště bezmála 750 tisíc pasažérů a předčilo tak rekord z roku 2023 o pěkných 9 procent. Největší podíl na odbavených cestujících měli charterové lety. Z brněnského letiště se minulý rok létalo pravidelně se společnosti RyanAir do destinací Bergamo a London Stansted. Letos dopravce obohatí cestující o pravidelnou linku do Malagy a to dvakrát týdně. Další novou destinací bude Řím Fiumicino pod taktovkou AeroItalia a taktéž to bude dvakrát týdně. Na obě nové linky bude finančně přispívat město Brno.
Z Vídně se Scootem do Singapuru
Letecká společnost Scoot Tigerair, která spadá pod Singapore Airlines, jako její nízkonákladová varianta, bude třikrát týdně létat mezi Vídní a Singapurem. Teno spoj začne fungovat v červnu tohoto roku. Bude se zřejmě jednat o lety za nejnižší možné ceny, které jiné společnosti nenabízejí. Zpáteční letenku je možné si již nyní zakoupit za bezkonkurenční částku cca 10 tisíc korun. Jedná se o nejnižší nabízený tarif bez odbaveného zavazadla, se zavazadlem příručním do deseti kilo a bez občerstvení na palubě, které je možné si objednat, ale také zaplatit předem.
Bilance odbavených cestujících na pražském letišti v roce 2024
V roce 2025 vyšla zpráva, že Letiště Praha odbavilo 16,4 milionu pasažérů. To je téměř o 3 miliony cestujících více než v roce 2023. Historicky se jedná o třetí nejvyšší počet v historii. V roce 2025 by letiště chtělo objem odbavených ještě navýšit. Rekord odbavených cestujících patří do roku 2019, kdy letištěm prošlo 17,8 milionu lidí. Vzhledem k vysokým číslům odbavených cestujících se předpokládá i vysoký čistý zisk, který by měl přesáhnout dvě miliardy, tedy o více než 0,5 mld. než v roce 2023.
Aeromexiko byla v roce 2024 vyhodnocena jako nejdochvilnější
Podle ananlýzy společnosti Cirium měla nejvíce letů načas mexická letecká společnost Aeromexiko a to hned 86,7 procenta letů. Hned za nimi byli nejdochvilnější saudské aerolinky Saudia s 86,35 procenty letů a na bronzové pozici se umístili americké aerolinky Delta airlines s 83,46 procenta. Přesnost v analýze je stanovena v rozmezí maximálně 15 minut od původně plánovaného času odletu. Do první desítky nejdochvilnějších se dále dostaly aerolinky Qatar Airways, Azul Airlines, Latam Airlines, Avianca, Iberia, United Airlines a Scandinavian Airlines. Společnost také hodnotila dochvilnost na letištích napříč světem. K nejméně zpožděním došlo na letišti v Rijádu, dále na letišti v Limě, Mexiku, Salt Lake City a Santiagu. V druhé části desítky se umístili letiště Minneapolis, Washigton, Detroit, Oslo a Dauhá. Je smutné, že sporadicky budeme v seznamech hledat letiště v Evropě na prvních příčkách.
Na pražské letišti počasí zastavilo provoz
V neděli 5.1. byl od 17 hodin na pražském letišti Václava Havla zastaven provoz kvůli namrzajícímu dešti. Počasí se v pozdních večerních hodinách zlepšilo a od 21. hodiny byl provoz postupně obnoven. Pokud dojde k těmto omezením letiště vždy doporučuje cestujícím sledovat informace o svém odletu. Pokud jsou již cestující přítomni na letišti najdou informace na odletových tabulích nebo prostřednictvím rozhlasu a info stánků. Cestujícím byli poskytnuty náhradní spojení a některé lety byly s velkým zpožděním realizovány. Avšak bezpečnost leteckého provozu je na prvním místě a bezpečnostní rozhodnutí o zastavení provozu je zcela v souladu s bezpečnostními zásadami v Evropě.
Kanadské aerolinky rozšiřují flotilu
Letecká společnost Air Canada podepsala další kontrakt na dodávku dalších pěti kusů Airbusů A220-300. Jde o třetí kontrakt od roku 2016 a celkem má společnost nasmlouváno 65 kusů Airbusů A220 -300. Společnost nyní disponuje 34 kusy a nahradila jimi Embraery a postupně chtějí nahradit i nejstarší Airbusy A320. Pro konkurenci je to velmi nepříjemný krok, jelikož rozšiřováním Airbusů ve své flotile dává Boeingu jasně najevo svou strategii.
Letiště nevybralo partnera do letecké opravny
Šéf Letiště Praha oznámil, že žádná z nabídek nenaplnila očekávání na odkup většinového podílu Czech Airlines Technics. Náplní CSAT je oprava a údržba letadel. Letiště je stoprocentním akcionářem firmy a hledalo partnera po nepříznivém vývoji společnosti po pandemii covid-19 a po ukončení existence hlavního zákazníka – ČSA. Výběr partnera začal v červenci 2023. Do finále se dostali tři zájemci a to kanadská společnost Drayton Aerospace, Czechoslovak Group (divize CSG Aerospace) a letecká skupina Smartwings. Czech Airlines Technichs se dostaly v roce 2023 zpět do zisku poprvé od roku 2019 a to čistým ziskem ve výši 41 milionů korun.
Další objednávka Lufthansy na Airbus A350
Lufthansa Group objednala dalších pět strojů typu A350-1000 a s předchozími kontrakty má tedy již zasmluvněno patnáct letadel tohoto typu. Dodávka přiobjednaných strojů má proběhnout mezi lety 2028 až 2030 a jde o kontrakt bezmála za 48 miliard korun. Mimo tyto letadla má skupina objednáno i šedesát Airbusů A350-900 a tím se řadí k předním zákazníkům skupiny.
První zimní sezona na letišti v Českých Budějovicích
Před Vánoci zahájilo jihočeské letiště svoji první zimní sezónu a to díky charterovým letům do Egypta. Odlety budou 1x týdně pod taktovkou turecké letecké společnosti Corendon Airlines a lety budou probíhat až do května. Letiště podle statistik letos, tedy v roce 2024 odbavilo 55 tisíc pasažérů. Pro rok 2025 má v plánu počet cestujících navýšit a je připravené, s ohledem na blízkost jižních sousedů, zaútočit i na tamní trh. Jestli se jim to povede, uvidíme již brzy. Ale je to souboj těžkých vah, jelikož letiště Vídeň a nebo Mnichov jsou silnými konkurenty a jejich nabídka odletů je velmi pestrá. Stejně tak letiště v nedaleké blízkosti Českých Budějovic, jako jsou Salzburg a Linz.
Ukrajinské aerolinky SkyUp opět spouští pravidelné lety z Kišiněva
Nízkonákladový dopravce se vrátí k pravidelnému leteckému provozu s cestujícími. Od dubna 2025 chce společnost spustit 8 nových linek z moldavského Kišiněva. Vzhledem k uzavření vzdušného prostoru pro civilní letectví není možné létat z Ukrajiny. Proto společnost zvolila Kišiněv jako nejbližší mezinárodní uzel v blízkossti ukrajinských hranic. Cílovými detinacemi budou Paříž, Lisabon, Barcelona, Alicante, Larnaka, Soluň, Kréta a Mallorka. Prodej letenek společnost spustila 11. prosince. Některé aerilinky Kišiněv opustily, jiné tam zase začínají. Uvidíme, jak válkou vyčerpaná země bude mít zájem o odlety z vedlejšího státu. Přece jenom se jedná o stát, který je západně od Ukrajiny a tak zřejmě nebude zcela komfortní pro cestování. WizzAir tuto destinaci opustil, jelikož neměl dostatek cestujících, uvidíme, jak se s tím vypořádají ukrajinské aerolinky a jaký zájem bude ze strany ukrajinských obyvatel.
ČSA už neprovozují žádný stroj
České aerolinie už nevlastní žádné letadlo, u kterého by v leteckých rejstřících figurovalo jako provozovatel. Poslední stroj Airbus A320 s registrací OK-100 byl z rejstříku vymazán k 13.12.2024. Letoun pronajala společnost i s piloty do Kanady a to společnosti Air Transat.
Nákladní letecká společnost Supernova má mít základnu na letišti v Praze
Ukrajinská aerolinka Supernova chce rozšiřovat síť svých linek a navyšovat lety k uspokojení potřeb mateřské skupiny Nova. První komerční let svým letadlem Boeing 737-800BDSF podnikl dopravce nedávno a to z Budapešti do Moldavska. Tento stroj má nyní základnu v Praze, odkud nabízí společnost nákladní charterové lety a získala povolení k letům do Lvova a Kyjeva. Aktuálně čeká ještě na povolení linky z Prahy do New Yorku a zpět. Trasa by měla vést na Newark Liberty a technické mezipřistání k doplnění paliva by mělo být v Keflavíku. Letová osa z New Yorku přes Keflavík a Prahu do Lvova či Kyjeva se jeví jako dobrý manévr na přepravu nezbytného materiálu pro válčící Ukrajinu.
Cathay Pacifik přidávají lety do Evropy
V následujícím roce plánuje letecká společnost rozšířit letecký řád o dvě nové destinace. Bude se jednat o linku do Mnichova, kterou společnost spustí od poloviny června 2025. Spojení mezi Mnichovem a Hongkongem bude hned čtyřikrát tydně a to v pondělí, úterý, čtvrtek a sobotu. Druhou novou destinací bude Brusel, kterou aerolinie obnoví od začátku srpna a bude trasu létat taktéž 4x týdně. Obě linky můžete podniknout na palubě Airbus A350-900.
Shengenský prostor se rozšiřuje o Bulharsko a Rumunsko
Rada EU uvedla, že členské státy schválily plné přijetí Rumunska a Bulharska do Shengenského prostoru a to od 1. ledna 2025. Příjemná zpráva pro cestující do těchto dvou zemí, kde konečně odpadnou letištní kontroly a další peripetie spojené s cestováním mimo Shengenský prostor.
Zákaz napříč Itálií registrace ubytování na dálku
Italské ministerstvo vnitra vydalo novou vyhlášku, ve které uvádí, že poskytovatelé ubytování musí identifikovat všechny hosty osobně. Ministerstvo se totiž obává, že zaslání kopie dokladu nezajišťuje, že bydlení nevyužije nikdo jiný. Jejich obavy podtrhuje možnost, že by mohlo jít „o nebezpečné osoby s vazbami na teroristické či zločinecké organizace“. Italský ministr vnitra uvedl, že již zaznamenaly případy, které posloužili k obcházení zákonů. I nadále tedy platí, že všechny ubytovací zařízení jsou povinni předávat údaje o hostech policii.
Rekord odbavených cestujících v Krakově
Polské letiště jako první pokořilo hranici 10 milionů odbavených cestujících. Jejich cílem je pro letošní rok až 11 milionů pasažérů. S rozvojem letectví napříč Polskem však Krakov nehodlá zaostat a připravuje rozšíření terminálu. Aktuálně se pracuje na úpravách projektu, který by měl být schopen odbavit více než 15 milionů cestujících za rok. Stavba by měla být dokončena do roku 2031.
Mezinárodní letiště v Grónsku a letenky na Nuuku
Prodloužení ranveje na letišti v Nuuku vedlo k tomu, že je letiště v největším městě schopno přijímat i širokotrupá letadla. S aktuální délkou 2,2 km na ni tak může přistát i Airbus A330. Právě tento stroj tak na konci listopadu zahájil provoz velkých letadel. První let, o kterém jsme psali již dříve, vedl do Kodaně.
Nový Airbus A330neo pro Malaysia Airlines
S velkolepým doprovodem přiletěl do Kuala Lumpur první z 20 objednaných letounů Airbus A330neo. Na letiště totiž přistával společně se stíhačkou Suchoj Su-30MKM. Společnost Malaysia Airlines prohlásila, že stroj má být chloubou společnosti i země a společně s ním chce začít novou éru. Aktuálně se flotila skládá ze strojů Boeing 737, Airbus A330 a A350, dohromady čítá asi sedmdesát letadel.
Se Smartwings na Kanárské ostrovy v business class
Letecká společnost Smartwings má nově na pravidelných spojích na Grand Canaria a Tenerife business třídu! Jak je známo, cestující tak mohou využít větší prostor, mohou si odbavit více zavazadel o vyšší váze, dostanou na palubě občerstvení a to dokonce teplé a ještě si mohou dopřát i nápoje nealkoholické a alkoholické. Vše je v ceně. Business letenka také opravňuje ke vstupu do letištních salonků. Cena se předpokládá okolo třiceti tisíc za letenku a bude zajímavé sledovat, jakou obsazenost business class na Grand Canaria a Tenerife bude mít. Jedná se o jediné přímé spojení z Prahy, avšak s přestupem vyjdou v business class i levněji, jen je třeba výběru věnovat delší čas a odbornou znalost, kterou zajistí zkušený letenkář.
Turkish Airlines přidaly spojení do Austrálie
Na trase Istanbul – Sydney s krátkým mezipřistáním v Kuala Lumpur (okolo 70 minut) zahájil dopravce provoz s Boeingem 777-300ER, kterého během prosince nahradí Airbus A350-900. Létat bude na lince 4x týdně. Společnost si plánuje, že by mohla Evropu s Austrálií spojit od roku 2026 bez mezipřistání a to nasazením Airbusu A350-1000. Tím se českým cstujícím otvírá poměrně rychlé spojení mezi Prahou a Sydney s jedním přestupem v Istanbulu. Počkáme si na ceny a budeme dále informovat.
Airbus A380 znovu pravidelně léta do Prahy
V neděli 1. prosince přistál na pražském letišti Airbus A380 společnosti Emirates. Vrátil se po pauze od vypuknutí pandemie Covid-19. Nyní bude k vidění každý den kolem poledne a to i v letovém řádu příští rok. Zájem o letoun byl veliký a na Ruzyni jej očekávaly davy fanoušků, které neodradila ani nepřízeň počasí. I když tento stroj v minulosti již na ruzyňské letiště létal, tak je patrné, jakou reklamu Emirates spustili, jelikož samotný fakt, že přišli stovky lidí na první let po třech letech, je opravdu ohromující.
Nová zakázka pro Boeing
Litevská skupina Avia Solutions Group, do které patří například společnosti jako Avion Express, Smartlynx, Klasjet, Skytrans a další, objednala u Boeingu čtyřicet letounů 737 MAX 8 o a na dalších 40 kusů tohoto typu má opci. Jde o první takový kontrakt. Dodávky letadel započnou v roce 2030 a litevská společnost si slibuje výrazné posílení kapacit a tak následné uspokojení zvyšující se poptávky.
Španělsko pokutovalo nízkonákladové společnosti
Ministerstvo pro práva spotřebitelů v květnu tohoto roku pokutovalo pět leteckých společností. Důvodem uložení pokut bylo zneužívání práva například účtováním poplatků za příruční zavazadla nebo rezervací sousedních míst pro doprovod závislých osob, neumožnění platby kartou a další. Ministerstvo uložilo pokuty společnostem Ryanair (107,77 milionu eur), Vueling (39,26 milionu eur), EasyJet (29 milionu eur), Norwegian (1,6 milionu eur) a Volotea (1,19 milionu eur). Všechny zmíněný společnosti se proti pokutám odvolali. Nyní úřad odvolání zamítl a dřívější rozhodnutí potvrdil.
Nejdelší americká vnitrostátní linka
27.11.2024 Delta Air Lines tento týden spustila svoji nejdelší vnitrostátní linku a to na trase Boston – Honolulu, kde letoun Airbus A330 přeletí 8 199 kilometrů. Celý let trvá více než 11 hodin. Dosavadní nejdelší vnitrostátní let provozuje společnost na trase New York – Honolulu. Letecká společnost navíc přidala tento týden i další linku na Havajské ostrovy a to do města Kahului.
Do Prahy přiletěl první Airbus A220 pro Smartwings
Letoun s označením OK-EYA v barvách ČSA na cestě z Kanady do Prahy má cestou mezipřistání na Islandu. Letadlo je v konfiguraci jedné cestovní třídy a disponuje 149 místy. První cestující by podle rezervačního systému Smartwings měli zamířit do Paříže dne 25. listopadu pravidelnou linkou, která odlétá z Ruzyně ve 12:25.
Ryanair přidal téměř čtyřicet nových linek
V rezervačním systému nízkonákladového dopravce se objevili nové destinace, na které se můžeme s příchodem letního řádu těšit. Mezi nově zařazené linky se mimo jiné můžeme těšit na trasy Praha – Terst, Pardubice – Palma de Mallora, Brno -Malaga a Ostrava – Girona.
Brno získá přímé spojení s Římem – AeroItalia
Nová linka mezi Brnem a Římem začne létat od 23.března 2025 a to 2x týdně ve čtvrtek a v neděli po celou letní sezónu. Provozovatelem linky bude nízkonákladová italská aerolinka AeroItalia. Ceny letenek se po zveřejnění pohybovaly okolo 6 000 CZK, po pár dnech však ceny klesly pod hranici 2 000 CZK. Výhodou nové linky do Říma bude využití navazujících letů na Sicílii nebo Sardinii.
Iberia uskutečnila první let Airbusu A321XLR na komerční lince
Asi nejsledovanějším letem minulého týdne se stal let na trase z Madridu do Paříže, který proběhl ve středu ráno. Nový letoun, který disponuje 168 místy v economy Class a 14 místy business class úspěšně absolvoval zkušební lety na krátké vzdálenosti a v polovině listopadu bude nasazen i na dálkové trasy do Bostonu a po Novém roce i do Washingtonu. Dopravce má převzít dalších 7 letounů stejného typu.
Nová business class na letech Smartwings
Speciálně upravený Boeing 737 MAX 8 disponuje novou business class třídou o kapacitě 20 míst, která jsou širší, polohovatelná a mají zabudované stolečky. Nachází se v prvních pěti řadách letounu a na každé straně jsou tedy 2 sedadla. Business class je nabízena společností na letech do Bahrajnu, dále pak v rámci letů do Las Palmas a na Tenerife. Cestující se v rámci této třídy mohou těšit na Welcome drink, tříchodové menu a neomezenou konzumaci alkoholických i nealkoholických nápojů. V ceně letenky jsou zahrnuta 2ks odbavených zavazadel, každé do váhy 32 kg, 2 ks příručních zavazadel, každé do váhy 8 kg a osobní taška do váhy 3 kg. Následně také fast track, přednostní odbavení na speciální přepážce i nástup do letadla a vstupy do salónků.
Nové mezinárodní letiště v Grónsku
Ještě letos otevřou u největšího města Nuuk nové mezinárodní letiště. Letiště vzniklo rozšířením stávajícího letiště pro turbovrtulová letadla. S novým terminálem a prodlouženou dráhou na 2,2 kilometru je může letiště odbavovat i širokotrupá letadla. Letecká společnost Air Greenland již oznámil, že na toto letiště přesune všechny své mezinárodní trasy z asi 300 kilometrů vzdáleného hlavního letiště Kangerlussauaq. První trasa odletí z Nuuku 28. listopadu a bude směřovat do Kodaně. Grónsko tak získá historicky první přímé letecké spojení s USA a Evropou. Od příštího roku připravují i další letecké společnosti zavést linky z tohoto letiště.
Nové Airbusy A220 pro Smartwings
V následujících týdnech převezme aerolinka první z objednaných Airbusů A220-300, který bude disponovat barvami Českých aerolinií a ponese registraci „OK-EYA“. Do provozu bude letoun uveden poprvé 21. listopadu na trase Praha – Paříž. Letecká společnost avizovala i plány na využití tohoto i dalších 3 letadel stejného typu, které by měly zajišťovat dopravu cestujících do dalších destinací a to do Cagliari a Olbie na Sardínii, do Catanie na Sicílii a na Mallorku.
Rozšíření parkoviště na Karlovarském letišti
V polovině příštího roku začne výstavba nového parkoviště. To nabídne kapacitu 137 parkovacích míst a rozšíří tak aktuální parkovací kapacitu. Náklady na výstavbu parkoviště byly vyčísleny na 16 milionů korun bez DPH. Nyní letiště nabízí 85 parkovacích míst zdarma a dalších 86 parkovacích míst, která jsou zpoplatněna. Z toho je zjevné, že letiště Karlovy Vary evidentně plánuje nárůst počtu cestujících a linek.
Nová linka letecké společnosti Condor
Letecká společnost Condor zařadí od 1. května 2025 novou linku z Prahy do Frankfurtu, která bude létat 1x denně a to s odletem z Prahy v 9:00 a zpět v Praze bude letadlo přistávat v 15:50. Lety je již nyní možné rezervovat na webových stránkách společnosti a cena letenky se pohybuje okolo 5 000 CZK. Společnost tak bude konkurovat Lufthanse, která nabízí 5 spojení denně.
Letiště Schiphol zvyšuje poplatky
Amsterdamské letiště informovalo, že v následujících třech letech navýší letištní poplatky a to rapidně o 37%. V praxi to bude znamenat, že aerolinky zaplatí za cestujícího v průměru o 15 EUR více než letos. Letiště se odvolává na rostoucí inflaci a investice do infrastruktury a rozvoje letiště. Letiště Amsterdam je dlouhodobě jedno z pěti největších letišť v Evropě.
Expanze United Airlines
Americká letecká společnost představila plány na letní sezónu příštího roku, které obsahují 8 nových destinací. Přímé lety z New Yorku – Newarku budou směřovat do španělského Bilbaa a to hned třikrát týdně, dále pak do portugalského Fara na Madeiře, kam bude dopravce létat 4x týdně, další destinací bude třikrát týdně italské Palermo a zajímavou destinací bude také Nuuku v Grónsku, kam bude americký dopravce jako jediný US dopravce nabízet přímé lety a to hned dvakrát týdně. Z Washingtonu pak přidá přímé léty do Benátek, Nice a Dakaru.
Qatar Airways předbíhá své konkurenty – vysokorychlostní internet v oblacích
Nejlepší letecká společnost světa Qatar Airways předbíhá své konkurenty s ambiciózními plány na zavedení spolehlivého, vysokorychlostního internetu s nízkou latencí Starlink do celé své flotily Boeingů 777 do jednoho roku. Cestující se budou moci bavit a být ve spojení po celou dobu své cesty, streamovat své oblíbené pořady a živé sporty, užívat si online hraní nebo bezproblémově pracovat ve výšce 35 000 stop na zemským povrchem a to zřejmě vše zcela zdarma. Jasné plány ještě nejsou zcela jasné, ale pravděpodobně to takto zůstane.
Spolupráce se Starlink, největší světovou satelitní internetovou konstelací navrženou a provozovanou společností SpaceX, určí nový milník pro národního dopravce Kataru. Tato strategická iniciativa dále povýší jedinečné zkušenosti letecké společnosti na palubě a spojí je v jedinečný zážitek z letů s Qatar Airways.
Toto oznámení prohlásil generální ředitel Qatar Airways Group, Engr. Badra Mohammeda Al Meera s generálním ředitelem SpaceX Elonem Muskem.
Do Kanady expanduje Qatar Airways
Ve středu 11. prosince dojde k zahájení provozu na nové lince Dauhá – Toronto a to hned každou středu, pátek a neděli na palubě letadel Boeing 777-300ER. Linka tak rozšíří nabídku vedle již stávajícího Montrealu a dalších destinací obsluhovaných v Severní Americe.
Smutný konce ČSA je tady
Jak jsme Vás již informovali dříve, dne 26. října skončila historie jednoho z nejstarších leteckých dopravců na světě. Poslední spoj, který nesl označení OK767 vyletěl se zpožděním ve večerních hodinách z pařížského letiště Charlese de Gaulle. Airbus A320,který byl do posledního místa vyprodán a do Prahy přiletěl po půl jedenácté večer. Na let i přes hodinové zpoždění čekala více než stovka příznivců. Anketa na stránkách Novinky.cz jednoznačně dala najevo, co si občané a cestující myslí o zániku ČSA. Téměř 96% hlasujících se vyjádřilo, že je zánik velmi mrzí.
Možná je smutek o to větší, když všichni zúčastnění vědí, jak špatně bylo ČSA v minulosti řízeno a kam ho nasměroval nákup Airbasů a kdo vlastně za něj přebral linky, personál a letadla včetně slotů apod.
S posledním letem se přišlo rozloučit velké množství bývalých a i ještě současných zaměstnanců, kde někteří na různých pozicích strávili i přes 45 let svého profesního života. Za nás je to velká škoda a selhání nejen manažerů samotné společnosti, ale i politiků, kteří se na rozhodování podíleli.
Iberia přidává do zimní nabídky Innsbruck
Novinkou pro letošní zimní sezónu bude provoz sezónní linky z Madridu do Innsbrucku. Létat se bude od 1.prosince do 26. března a to dvakrát týdně, vždy ve středu a v neděli na palubě Airbusu A320neo. Innsbruck se tak přidá k dříve oznámeným novým destinacím dopravce a to Salcburku a norského Tromso.
Ryanair omezuje lety v Německu
S příchodem letního letového řádu 2025 dojde ke zrušení všech leteckých linek z letišť v Drážďanech, Dortmundu a Lipska. Celkem jde o 22 tras. Sníží také kapacitu v Hamburku až o 60% a v Berlíně o 20%. Irský dopravce tak pokračuje v tlaku na německou vládu kvůli snížení letištních poplatku a odletové daně. Zároveň také Ryanair představuje vizi růstu na německém trhu, pokud by mu vláda vyšla vstříc. Jedná se tedy o boj mezi irským dopravcem a nízkonákladovým Eurowings?
Online na palubě Air France 23.10.2024
Od příštího kalendářního roku bude Air France poskytovat novou službu na palubě svých letadel ve všech cestovních třídách a zavede na svých letech wi-fi zdarma. Jedinou podmínkou k jejímu zpřístupnění bude registrace a následné přihlášení do účtu Flying Blue. Poskytovatelem připojení na palubě bude firma Starlink. Air France začne zasíťovat nejdříve dálkové lety a následně i regionální letouny.Wifi na palubě letadla bude chtít asi každý, takže tímto jednoduchým krokem Air france získá databázi jmen, telefoních a emailových kontaktů zcela zdarma, no a když už budou registrovaný, tak reklamní smršť nabídek všeho druhu určitě bude následovat. Přímý boj o zákazníka vrcholí a bude těžké se v jednolivých nabídkách vyznat.
Pokuta pro Lufthansu
Letecká společnost Lufthansa dostala v USA pokutu 4 miliony dolarů. Tato pokuta byla vyměřena za diskriminaci židovských cestujících. Ti cestovali z USA přes Německo do Maďarska. V Německu jim ale už nebylo umožněno svou cestu dokončit. Důvodem bylo jejich chování na předchozím letu. Konkrétně se jednalo o nenošení roušek, které bylo v roce 2022 povinné a dále jejich shromažďování v kuchyňkách, uličkách a u exitů, kde se společně modlili. Celkem se jednalo o 128 pasažérů. Lufthansa svou vinu odmítá, ale USA tvrdí, že došlo k porušení občanských práv cestujících.
Další zrušení letů do Číny
Už i letecká společnost LOT ruší se zimním letovým řádem své pravidelné spojení mezi Varšavou a Pekingem. Důvod je stejný, jako u ostatních evropských leteckých společností. Nemohou letět přes Rusko. V tomto případě má konkurenční Air China tu výhodu, že let přes Rusko zkrátí cestu o téměř 2 hodiny, ušetří palivo a to se samozřejmě promítne do ceny letenky. V danou chvíli se naskýtá dotaz o rovném konkurenčním boji. Bohužel se Evropa dostala do nevýhody a je pravděpodobné, že asijské aerolinky toho časem využijí a dojde k navýšení ceny, jelikož konkurence danou možnost kratšího a rychlejšího letu mít nebude.
Lufthansa Group plošně zvýšila poplatky za seating
Počínaje 1. říjnem vstoupil v platnost nový ceník seatingu platný pro všechny aerolinky holdingu, kam spadá například Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa, Swiss International Air Lines a další dceřiné společnosti. Dle nového ceníku jsou sedadla rozděleny do více než 15 skupin a jejich kategorie jsou závislé na vzdálenosti letu a typu vybraného sedadla (základní sedačka, místo v preferované zóně, sedadlo s extra místem na nohy atd.). Změna se týká i nacenění výběru sedadel v Premium Economy Class a Business Class. Nejlevnější seating na krátkém letu po Evropě vyjde na 14 €, naopak za sezení u exitů v případě dálkových letů do JV Asie či Severní Ameriky cestovatelé zaplatí 115 €. Je na každém cestujícím, jestli si chce za trochu komfortu připlatit. Prakticky jde o model, který lowcostové letecké společnosti již praktikují delší dobu. Lepší sedačka rovná se více peněz.
Nová linka Praha – Nice s easyJet
Bristká letecká společnost easyJet spustila novou linku mezi Prahou a francouzským městem Nice. Lety budou na lince probíhat 2x týdně – od listopadu do března to bude tedy každý pátek a neděle. Vedení se tak rozhodlo vzhledem k ukončení sezónních letů společností Eurowings a Smartwings, které ukončují letní provoz poslední říjnový týden. Jinými slovy tam kde konkurence ustoupí, jiní nastupují. Bude uajímavé sledovat úspěšnost dané linky a zda vydrží a zda dojde k jejímu prodloužení i přes letní měsíce roku 2025.
Je libo přímou linkou do Vietnamu?
Na toto spojení si Praha musí počkat. I když je v Čechách velká vietnamská komunita, která by takové spojení uvítala, zatím se o této lince stále jen jedná. Vietnam Airlines má nyní spoj do Mnichova, Londýna, Paříže a Frankfurtu a chce expandovat do Itálie a Skandinávie. Do Prahy by mohla létat společnost VietJet Air, ale ta prozatím nemá dostatek letadel. V roce 2026 by měla dostat objednané A330neo. Pak bychom mohli doufat, že Prahu zařadí mezi své cílové destinace. Na druhou stranu je třeba vždy zvážit, jaký potenciál skýtají cestující z České republiky a zda by taková linka byla rentabilní. Avšak dokážu si představit, že dvakrát týdně by linka mohla být pro leteckou společnost přínosem. Záleželo by také, jestli by byla letecká společnost schopná stáhnout cestující i z vzdálenějšího okolí Prahy. Mám tím namysli nejenom přípoje z okolních letišť, ale především jde o cestující, kteří jsou schopni dojet na letiště autem či hromadnou dopravou a bylo to pro ně stále příjemné cestování s málo přestupy a nebo pohodová cesta po dálnici s nízkými náklady na dopravu. Bohužel obojí je poměrně komplikované, jelikož letiště stále nemá normální spojení pro cestující. A je jedno, jestli se bavíme o dálničním přivaděči, který je věčně neprůjezdný, nebo hromadná doprava, která je stále jen na papíře. Místo toho se vymýšlí složité nesmysly, ve formě několika přestupů a přesedání v podobě trolejbusů, které totálně zablokují dopravu, jelikož nejsou schopný se ani pořádně vytočit na nově zbudovaném terminálu Veleslavín. No jestli si tohle někdo prohlédne, někdo, kdo je zcestovalý a ví, jak funguje pohodlný přístup na letiště, tak se obávám, že asi přímá spojení do světových metropolí nikdy mít nebudeme.
Pokles turistů v ČR v srpnu
V měsíci srpnu se rapidně propadl zájem o turismus v ČR. Zatímco v Evropě turismus kvetl u nás tomu bylo právě naopak. Praha zaostala za Vídní o 40%. Nemusíme se však ani tolik poměřovat s Evropou, abychom zjistili o jak markantní propad šlo, stačí se podívat na měsíc červenec, kdy v červenci rostly české tržby meziročně o slušných 10,2 %, proti srpnových 4,1 %, to je tedy opravdu propad a zklamání. Důvody propadu v měsíci srpnu mohou být z různých důvodů jako například prodej mnoha velkých hotelů v Praze, stejně tak jako nekonání kongresů či snížení korporátní turistiky.
Zvýší razantně Air France odletovou daň?
Francouzská vláda si chce vylepšit rozpočet zvýšením odletové daně. Zatím se jedná jen o plány, ale ty jsou pro cestující téměř šokující. Vlastně se vláda vyjádřila či nastínila své plány v tom smyslu, že zdaní dopravní prostředky, které nejvíce znečišťují životní prostředí. V ekonomické třídě by to byl skok ze 7,51 euro na 60 a v business ze 63 euro na 200. Na vnitrostátních a evropských letech, které se počítají do krátkých a středních tras, by šlo o nárůst z 2,63 euro na 42 a v business dokonce na 100 eur. Necháme se překvapit, zda k tomuto nárůstu opravdu dojde. Už jen zveřejnění tohoto plánu poslalo akcie Air France prudce dolů, protože se předpokládá, že cestující upřednostní konkurenční letecké společnosti. Podobným směrem se vydala i letecká společnost SAS, která nakonec zmírnila své zelené představy, jelikož se stala nekonkurenceschopná. Uvidíme časem, jak se bude situace vyvíjet.
Konec letů do Číny
Po British Aiways, Lufthanse a Virgin Atlantic končí s lety do Číny i letecká společnost SAS. Konkrétně se jedná o spojení z Kodaně do Šanghaje. Tyto spoje letecké společnosti ruší proto, že nemohou využívat vzdušný prostor nad Ruskem a musí ho oblétat. Tím pádem se ceny letenek navyšují a na rozdíl od čínských leteckých společností ztrácí klienty. Čína s lety nad Ruskem problém nemá. Toho také využívá srbská letecká společnost Air Serbia, která rovněž může létat přes Rusko, a tak navyšuje lety z Bělehradu do Číny.
Qatar Airways koupily čtvrtinu Virgin Australia
Virgin Australia si zažila svoji krize v době koronaviru a od jejího krachu ji zachránila společnost Bain Capital, která společnost koupila potom co australská vláda odmítla firmu zachránit. Nyní by se Virgin Australia ráda vrátila k rozšíření dálkových letů, což by měl zajistit pronájem letadel. Qatar Airways rozšiřuje své menšinové podíly v další letecké společnosti, nákup podílu však ještě musí schválit australské úřady. Pokud vše dopadne dobře bude část Virgin Australia pod křídly Qatar Airways vedle podílů ve společnostech Airlink, Latam Airlines nebo Cathay Pacific.
Hydroplány na Orlíku
První říjnový den byl na hladině přehrady testován nový hydroplán čáslavského výrobce Aeropilot. Plavební správa, tak omezila lodní provoz mezi km 149 a 153, kde letadlo zkoušelo vzlétnout, přistát, popojíždět a pilot Jaromír Smékal zkoušel i chování letadla na vodě. Testovací dráha měřila asi kilometr a na vodě plula čtyři doprovodná plavidla, která měla za úkol operativně signalizovat znaky zakazující plavbu. Jde o hydroplán pro amerického zákazníka, společnost jich vyrobila již několik, ale na území ČR testovala teprve druhý, ostatní byli zkoušeny v zahraničí.
Rozšíření odbavovací plochy v Ostravě
Ostravské letiště se pyšní rozšířením odbavovací plochy o rozměrech asi 365 na 99,5 metrů a vzniklo zde pět základních odbavovacích stání. Stavba byla spuštěna minulý rok pod vedením firmy Eurovia a přišla Moravskoslezský kraj na 252 milionů korun bez DPH. Letiště tak navázalo na rozšíření cargo terminálu. Aktuálně se z letiště pravidelně odbavují nákladní spoje společnosti DHL do Lipska a UPS do Kolína nad Rýnem.
Nové investice Brussel Airlines
Belgický dopravce se rozhodl investovat do rozšíření flotily a tím vytvořit i nová pracovní místa. Hlavní ambicí je zesílení sítě v Africe a proto je třeba udělat z Bruselu evropský uzel pro lety do Afriky a zpět. Mimo nákup dalších letadel se vedení společnosti rozhodlo modernizovat kabiny stávajících letadel a to investicí přesahující 100 milionů eur. Dalším rozšířením flotily dosáhne Lufthansa Group i i pronájmem Airbusů A 220 od společnosti airBaltic.
Rozmach SASu – národního přepravce tří zemí; Norska, Švédska a Dánska
Společnost SAS se přidala do aliance SkyTeamu a rozrůstá se. V následujícím roce chystá spustit 15 nových linek z Kodaně. Novými destinacemi budou Seattle, Krakov, Madrid, Budapešť, Lyon, Valencie, Bukurešť, Miláno, Sevilla, Turk, Billund, Kristiansand, Harstad, Bodo, Malta. Scandinavian Airlines posílí provoz i do ostatních destinací jako Praha, Oslo, Berlín nebo Helsinek. Plánem aerolinek je zavést více než 70 tras ze Stockholmu ve frekvenci 120 odletů denně.
Iberia a její nový Airbus A321XLR
Letecká společnost Iberia je prvním provozovatelem nového typu letounu Airbusu A321XLR a na oblohu poprvé vzletí v sobotu 26. října na letu z Madridu do Londýna. Trasu do Londýna po 31. říjnu vystřídá trasa do Paříže. Na zaoceánské lety se letadla přesunou 14. listopadu a prvním cílem bude Boston, který je z Madridu vzdálený necelých 6 000 kilometrů. Iberia bude operovat s celkem osmi novými letouny a dalších šest letadel půjde pro Aer Lingus, které objednal v roce 2019 koncern AIG, kam obě společnosti patří.
Rozšíření mostu k pražskému letišti Václava Havla
Most na mimoúrovňové křižovatce ulic Aviatiacká a K letišti bude rozšířen na 3 jízdní pruhy. Rozšíření bude letiště stát 62 milionů korun a práce započnou v pondělí 16.9. a budou trvat až do května 2025. Cílem rozšíření mostu je, aby budoucí křižovatka byla bezpečnější a odpovídala zvýšenýmn potřebám a provozu budoucího rozvoje letiště. Na mostě tedy budou dva jízdní pruhy a jeden připojovací pruh. Do budoucna letiště počítá i více než dvojnásobným počtem parkovacích míst v areálu letiště.
Přímý let mezi Paříží a Kuala Lumpur
Paříž se dočká přímého spojení s malajským hlavním městem. Tuto linku bude operovat letecká společnost Malaysia Airlines od března 2025. Zajímavostí je, že tato letecká společnost již v minulosti do Paříže létala, ale před devíti lety spojení ukončila. Bylo to v době, kdy měla velké ekonomické problémy a byla nucena přijmout přísný restrukturalizační plán, který omezil dálkové lety a soustředil se pouze na lokální spoje. To se povedlo, společnost je již v zisku, a tak k jedinému svému spojení s Evropou, které je do Londýna, přibyde již zmíněná Paříž. Takže pro cestující z Prahy se nabídne další možné spojení s jedním přestupem do Kuala Lumpur.
Jak je to s transferem z letiště Václava Havla Praha
Určitě mnozí z cestujících chtěli využít privátní odvoz osobním autem z Letiště Václava Havla a to nejrychlejším stylem, vyjdu ven, mávnu na taxi a odjíždím. Avšak situace není tak jednoduchá. Letiště Václava Havla má podepsanou smlouvu se společností Uber ještě na čtyři roky. Pokud chce cestující využít jejich služby, je nucen stáhnout si aplikaci do mobilu nebo si objednat odvoz v letištním kiosku. V obou případech je nutné zadat osobní údaje. Z toho nejsou mnozí cestující příliš nadšení. Proto Letiště Praha připravuje možnost využití i klasických taxíků. Každý tak bude mít možnost výběru. Kdy se tak stane není ještě rozhodnuto. Myslíme si, že to asi rychle nebude s přihlédnutím ke skutečnosti, že poslední výběrové řízení trvalo dva roky. Nevím, ale některé služby jsou až příliš komplikované a tak jsou cestující, kteří je z těchto důvodů prostě nevyužijí. Ztráta mobilu na dovolené, došlá data, neochota všude dávat svoje telefonní číslo, jméno, email a pod., to mohou být důvody, proč jednoho vítěze výběrového řízení nevyužít. A opět si klademe otázku, proč není letiště spojeno s centrem metropole normální městskou dopravou? Je třeba, aby zde jezdily stovky aut a vozili jednotlivě cestující? Kolik osob by odpravilo metro? Myslím, že odpověď si najde každý sám. Proč to jinde jde a tady ne?
Spolupráce Lufthansy a airBaltic pokračuje
V létě 2025 si bude Lufthansa pronajímat od lotyšského dopravce 21 Airbasů A220 a to i včetně posádek. Zavedená spolupráce bude trvat nejméně 3 roky. V budoucnu by se pronájem letadel mohl proměnit v akvizici části společnosti. Lufthansa již dříve projevila o podíl ve společnosti zájem. AirBaltic aktuálně operuje s padesáti Airbusy a má objednáno další asi 40 kusů. Cílem je dosáhnout počtu sto kusů těchto letadel a zajistit lukrativní příjem z pronájmu. Hovoří se o pronájmu asi šedesáti letounů a to vždy i s posádkami.
Turecká Turkish Airlines posiluje lety do Austrálie
Lety z Evropy do Austrálie jsou nejčastěji operovány dopravci z Perského zálivu. A není divu. Poloha takových letišť k tomu napomáhá. Tím pádem není konkurence příliš velká a tomu odpovídají i ceny letenek. Proto je pro cestující potěšující zpráva, že letecká společnost Turkish Airlines přidá lety mezi Istambulem a Austrálií. Už nyní operuje linku do Melbourne. Od prosince zavede spojení se Sydney. Prozatím jsou obě tyto linky s mezipřistáním. Ta do Melbourne je v Singapuru a do Sydney bude v Kuala Lumpur. Nicméně Turkish Airlines plánuje na tyto dálkové lety nasadit upravená letadla Airbus A350-1000, která budou mít delší dolet a zvládnou tuto vzdálenost bez nutnosti mezipřistání. Snad se toho cestující dočkají už v roce 2026.
Zrušení zelené letecké daně ve Švédsku
Ekologická daň je vybírána od roku 2018 na letech, které začínají ve Švédsku. Daň je vybírána na cestujcího a její výše se odvíjí od vzdálenosti letu. Zrušení daně má podle demokratů pomoci švédským dopravcům a letištím v konkurenceschopnosti. Často totiž cestující volili lety z okolních zemí. Daň se přestane vybírat od 1. července následujícího roku.
Nejdelší Boeing 787 Deamliner bude pravidelně létat na pražské letiště
KoreanAir nasadilo na pravidelnou linku Praha – Soul nejdelší dreamliner, který v Evropě nikde jinde zatím nepřistavá. Do Prahy tak bude létat čtyřikrát týdně, celková délka letounu dosahuje 68 metrů a rozpětí křídel je 60 metrů. Pojme až 325 pasažéru a maximální dolet letadla je 11 175 kilometrů. Cestovní rychlost tohoto stroje je 907km/h. Jde o jedno z nejmodernějších letadel dnešní doby a Boeing 787 je prvním komerčním letounem, jehož trup je vyroben z lehkého materiálu na bázi uhlíkových vláken. Díky této konstrukci je jeho spotřeba paliva až o pětinu nižší a z toho plyne i snížení vyprodukovaných emisí. Je také dvakrát tišší než běžná letadla.
Nové letenky z Prahy do Abú Dhabí
Sice si ještě budeme muset počkat do června příštího roku, ale pak bude mít Praha přímé spojení s Abú Dhabí. To bude zajišťovat letecká společnost Etihad Airways, která k nám doposud nelétala. Na tuto linku nasadí Dreamliner a plánuje rotaci čtyřikrát týdně. Letenky jsou již v prodeji.
Bratislava se chce letecky spojit s Varšavou
Ředitel bratislavského letiště Dušan Novota navštívil centrálu aerolinek LOT Polish a setkal se i se zástupkyní RyanAiru. Věří, že navázání tohoto spojení by přineslo nové příležitosti pro cestující a posílilo by strategickou pozici Bratislavy. Aktuálně se do polské metropole létá pravidelně z Košic. Ale Košice jsou vzdáleny skoro pětihodinovou cestou autem, což pro Bratislavu znamená optimální výchozí bod v regionu, kde by na sebe letiště mohlo stáhnout určitou část cestujících, a to především ze severozápadní části až po východní část území, které je spádové pro letiště v Bratislavě. Samozřejmě to bude mít velmi těžké, jelikož se v blízkosti nachází další dvě velká letiště, jako je Budapešť a Vídeň.
ČSA opouští SkyTeam
SkyTeam je druhou největší světovou aliancí a změny v Českých aeroliniích se dotknou i jejího členství, které skončí 26. října tohoto roku. Od 27. října bude letový provoz ČSA zajišťovat výhradně Smartwings. Lety přijdou o označení OK a nahradí je kód QS. České aerolinie budou mít majoritní podíl ve Smartwings, ale značka ČSA nezanikne. Dva letouny Airbus A320 budou stále v barvách páté nejstarší letecké společnosti na světě ČSA. Letecká společnost je pátou nejstarší na světě. Přesun pod Smartwings skupina odůvodnila snahou o vyšší efektivitu i díky velikosti flotily.
KLM převzalo nové letadlo Airbus A321neo
Jde o první letadlo z 30 objednaných , která mají nahradit staré Boeingy 737 NG. Poprvé by se v něm cestující měli proletět na trase do Kodaně, dále pak tyto letadla budou létat do Berlína, Stockholmu, dále pak do Vídně, Prahy a Paříže. Během tohoto roku by měl dopravce rozšířit flotilu ještě o další 3 kusy. Společnost požádala zaměstnance o hlasování, jak se bude nová třída letadel jmenovat a zaměstnanci rozhodli, že jména ponesou po motýlech.
Air Canada zavádí nové spojení, které bude létat z Prahy do Toronta
Od příštího roku se mohou cestující přes letní sezónu těšit na přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Kanadou. Air Canada zavede lety každé pondělí, středu a sobotu a létat se bude na palubě Boeingu 787-8 Dreamliner. Nejlevnější letenky se pohybují okolo 17 000 korun, ale pravděpodobně se bude jednat o zavádějící ceny a ty budou pak dle obsazenosti regulovány.
Austrian Airlines snižuje emise
Letecká společnost Austrian Airlines bude potahovat svá letadla speciální fólií, která má laserem vytvořené jemné rýhy. Technici se inspirovali povrchem těla žraloků. Tato unikátní fólie sníží odpor vzduchu a tím ušetří palivo. První čtyři letadla Austrian Airlines budou takto upravena do konce března 2025. V celé Lufthansa Group je k dnešnímu dni takto potaženo již 17 letadel. Úspora paliva je sice jen 1%, ale v konečném součtu se jedná o tisíce tun paliva.